הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם חוות הבודדים בנגב משפיעות על המגוון הביולוגי בסביבתן


על פי מחקר חדש, בטווח הארוך ייתכן שתוספת של חוות בודדים עלולה לשנות את הרכב המגוון הביולוגי באזור. יש לציין, שרבים מהחוואים מקיימים סוג התיישבות המתחשב במערכת האקולוגית ומסייע לשמור עליה מפני רעיית יתר של עדרי צאן, ציד ובנייה בלתי חוקית

כתב העת 'אקולוגיה וסביבה'  07-02-2013



חוות בודדים במרכז הנגב 2006, צילום: דניאל אורנשטיין

במסגרת פרויקט "דרך היין" של המועצה האזורית רמת הנגב הוקמו בעשרים השנים האחרונות 27 חוות בודדים המתפרסות לאורך כביש 40 מאזור רביבים ועד למצפה רמון, יחד עם מספר חוות באזור ירוחם. תוספת של 27 יישובים ל-14 הקיימים באזור היא תוספת של 200% יישובים עם תוספת של כ-2% לאוכלוסייה, ולדעת חוקרים היא עשויה לשנות את כל האקולוגיה ברמת הנגב.

השפעתן של 15 חוות מ"דרך היין" על סביבתן נבדקה על פי מגוון ביולוגי של מכרסמים, זוחלים וחיפושיות. החוות נבדקו באביב ובקיץ במרחקים שונים מהחווה, החל מ-50 מטר וכלה ב-500 מטר מהחווה. כמו כן, נבדקו מספר אזורים ללא חוות (קבוצת ביקורת), והחוות עצמן נבחנו על פי העיסוקים בהן ושויכו על פי העיסוק העיקרי של החווה לקטגוריה הרלוונטית: תיירות, חקלאות בעלי חיים וחקלאות יבול.

בסך הכול נלכדו בשתי העונות 186 מכרסמים מארבעה מינים, 175 זוחלים מ-13 מינים ו-3,158 חיפושיות מ-26 מינים. הבדל מובהק בין מספר המכרסמים 500 מטר מהחווה למספרם בקרבת החווה ניכר רק בחוות העוסקות בתיירות. קבוצת החוות היחידה שהשפיעה על הימצאות זוחלים היא "חקלאות יבול". בקרבת חוות אלה היו יותר זוחלים מאשר במרחק של 500 מטר או בחוות אחרות. גם בכל הנוגע לחיפושיות רק לחוות חקלאות יבול יש השפעה על מספרן ועל הרכב החברה.

תוספת של חוות בודדים נוספות עשויה לשנות את הרכב החברה ואת המגוון הביולוגי באזור החוות לדעת החוקרים. מספר המינים לאו דווקא ייגרע. הוא עשוי להישאר דומה או אפילו לעלות, אבל הרכב החברה עשוי להשתנות. במקרה כזה, מכיוון שהחוות מסודרות כמעט בקו ישר מצפון לדרום, עשוי להיווצר אזור חיץ שיהווה מעין חומה שתיצור שתי מערכות אקולוגיות בהר הנגב, מערבית ומזרחית.

את המחקר ערכו חוקרים ממרכז מידע ים המלח והערבה, מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, ומהמחלקה לאקולוגיה מדברית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. מטרת המחקר היתה לבחון את השפעת חוות הבודדים על המגוון הביולוגי בסביבתן. יש לציין, שרבים מהחוואים מקיימים סוג התיישבות המתחשב במערכת האקולוגית ומסייע לשמור עליה מפני רעיית יתר של עדרי צאן, ציד ובנייה בלתי חוקית.

למאמר המלא המתפרסם בכתב העת ''אקולוגיה וסביבה'' לחצו כאן



» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק