הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המבצע להצלת הצמח הנדיר בקיית יזרעאל


שתילי הצמח בקיית יזרעאל הושבו לעמק יזרעאל ע''י חברי מושב תל עדשים, במסגרת פרויקט לשימור וטיפוח נחל עדשים. בקיית יזרעאל שזוהה לראשונה ע''י ראשוני חוקרי הצמחים בארץ ישראל הינו צמח נדיר מאוד שנמצא בסכנת הכחדה חמורה. כעת מקווים התושבים ואנשי רשות הטבע והגנים, שהשבתו לעמק, בו התגלה לראשונה לפני כמעט 90 שנה, תוביל להצלתו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-02-2013



מחזירים את הצמח לאדמת עמק יזרעאל צילום: באדיבות רשות ניקוז ונחלים קישון

לאחר שחשבו שהוא נכחד כמעט לחלוטין, ושנה אחרי שהתגלה שוב במקרה, הושבו שתילי הצמח 'בקיית יזרעאל' במבצע מיוחד בשיתוף עם תושבי תל עדשים, לאדמת העמק. הפעילות בוצעה במסגרת אימוץ נחל עדשים על ידי חברי המושב, שהחליטו לטפח את סביבתו ולהנגיש אותו לציבור הרחב.

צמח בקיית יזרעאל (BIKYAT IZRAEL) התגלה לראשונה ב-1924 על ידי ראשוני הבוטנאים בארץ ישראל, אלכסנדר אייג ואוטו וורבורג, ונקרא על שם העמק בו נמצא - עמק יזרעאל. הוא נחשב למין בסכנת הכחדה משמעותית מאד, לאחר שנעלם גם מהאזורים המעטים בהם נצפה. תצפיות שנעשו בשנות ה-90 לא העלו ממצאים חדשים לגביו, אלא רק עדויות לנסיגה בהיקף שטחי הגידול שלו. כיום, ככל הידוע, נותרו מעט מאוד פרטים ממנו בקטע רכס שבחרמון, ובמאגר בני ישראל ברמת הגולן. בקיית יזרעאל הוא בעל 'המספר האדום' הגבוה ביותר בארץ בשל העובדה שהוא עונה לשלושה קריטריונים שכולם מצויים בדרגה המירבית לסכנת הכחדה: נדירות רבה, קצב הכחדה מואץ ואנדמיות (תפוצה מוגבלת לאזור מסויים).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני כשנה חובבת צמחים נדירים מצאה אותו שוב באזור נחל עדשים והודיעה על כך לאנשי רשות הטבע והגנים. הצמח היה בתוך חלקה שעמדו לחרוש אותה. לבקשת הרשות, החקלאי המתין חודש שלם, על מנת שניתן יהיה לאסוף את הזרעים. חלק מהם הועברו לבנק הזרעים בבית דגן, חלק לגני המקלט של הרשות והשאר למשתלה. אקולוג רשות הטבע והגנים יפתח סיני, העביר את זרעים של הצמח הנדיר אל משתלת הרדוף, שם הם הונבטו והפכו לשתילים. משם הועברו לנחל עדשים, והושבו בסיוע התושבים אל מקום תפוצתו הטבעי של הצמח הנדיר - עמק יזרעאל. את התהליך כולו ואת העבודות בתוואי הנחל ליוותה טל רטנר, אחראית תחום קהילה וחינוך ברשות ניקוז ונחלים קישון.

המבצע שיזמה רשות ניקוז ונחלים קישון ביחד עם רשות הטבע והגנים, עשוי להבטיח את בקיית יזרעאל מפני איומים אפשריים. זהו שטח שמוקדש כולו לטיפוח הנחל ולכן סיכוייו של הצמח לשרוד גבוהים מאד. הצלחת המבצע תתברר בין חודש מרץ לחודש מאי, אז אפשר יהיה לדעת אם השתילים נקלטו ומחזיקים מעמד. על פי "הספר האדום - צמחים בסכנת הכחדה בישראל" של אבי שמידע וגדי פולק, בעולם כולו יש רק 100 עד 1000 פרטים שלו.

במסגרת הפעילות לטיפוח נחל עדשים, הרחיבו חברי המושב את אפיק הנחל, מיתנו את גדותיו ויצרו איים ושטחים בוציים אשר יצרו מגוון בתי גידול. הם שתלו עצים ושתילים ליד הנחל, סייעו בבניית פינת ישיבה מאבני לקט והשקו את העצים הצעירים במי הנחל. בגדת הנחל, פותחה טיילת להנאת המבקרים במקום.  חברי מושב תל עדשים ימשיכו ללוות ולשמור על הנחל המתחדש, על הצמחים שבו ועל בקיית יזרעאל, בתקווה שיחזור לשגשג באזור.


ילדי תל עדשים על גדות הנחל. צילום: מושב תל עדשים