הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גורל חוף פלמחים לקראת הכרעה


הוועדה המחוזית מרכז אמורה להחליט היום (ב') האם רצועת החוף בפלמחים תהפוך לגן לאומי לטובת כלל הציבור, או שבמקום ייבנה כפר נופש למרות הכל. הממשלה החליטה לבטל את בנית כפר הנופש לפני שנתיים וחצי לאחר מאבק ציבורי נרחב, אך מאחר והתכנית החלופית לבנייתו לא הושלמה, ייתכן כי ההחלטה תתהפך

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2013


המאבק נגד בניית כפר הנופש בחוף פלמחים מגיע היום (ב') לדיון המכריע. הוועדה המחוזית מרכז אמורה להחליט היום האם רצועת החוף בפלמחים שמדרום לראשון לציון תהפוך לגן לאומי לטובת כלל הציבור, או שבמקום ייבנה כפר נופש למרות הכל.

לפני למעלה משנתיים וחצי ולאחר מאבק ארוך של הציבור וארגוני הסביבה, בוטלה תוכנית הקמת כפר הנופש בהוראת הממשלה, והוועדה המחוזית הורתה לרשות הטבע והגנים להכין תכנית חלופית לבנייתו. מאחר וההליך התכנוני למציאת חלופות לא הושלם, ישנו חשש כבד לגורלו של חוף פלמחים כחוף פתוח לציבור הרחב.

בחברה להגנת הטבע, שהובילה בחודשים האחרונים את הפעילות למען שמירת החוף, אומרים כי ''בישראל יש מעט מדי חופים פתוחים וטבעיים, וחובה על המדינה להגן עליהם, גם למען שמירת ערכי הטבע והנוף שבהם וגם עבור רווחת ואיכות חייהם של האזרחים".

הארגונים הסביבתיים חוששים שהמדינה תחליט שלא להחליט, מה שפותח את האפשרות שבמקום ייבנה בסופו של דבר כפר נופש, דבר שלטענת ארגוני הסביבה יפגע קשות במרקם האקולוגי של האזור. האפשרות השנייה היא שהיזמים יקבלו פיצוי מהמדינה על עוגמת הנפש, ביטול הסכם הבנייה והפסד הכנסות עתידי - ההערכות נעות בין כמה מיליוני דולרים ועד ל־400 מיליון דולר.

למאבק הארגונים הירוקים שותף גם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ומשרד הביטחון שהצטרף להתנגדות בימים האחרונים. מעמדת משרד הביטחון עולה כי צה"ל מתנגד להקמת כפר נופש בחוף ותומך בתוכנית רשות הטבע והגנים להפוך אותו לגן לאומי. באחד מסעיפי התוכנית להקמת כפר הנופש, נכתב כי משרד הביטחון רשאי להטיל וטו על הבנייה עד לרגע אישורה הסופי, זאת בשל סמיכותם של בסיסים צבאיים למקום.