הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משיבים את המים לנחל דישון


רשות הטבע והגנים יזמה תכנית להשבת המים לנחל, הכוללת שחרור מי מעיינות לזרימה חופשית בערוץ. פעולה זו תהווה כלי בסיסי לשיקום בית הגידול אשר מכיל מגוון של תנאים פיזיקאליים שיוצרים את האפשרות להגדלת המגוון הביולוגי ושימור בתי-גידול לחים. תנאי חשוב להצלחת התכנית הוא הפסקת תנועת כלי רכב במקום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-03-2013



כלי הרכב מעכירים ומזהמים את המים. צילום: רשות הטבע והגנים

רשות הטבע והגנים מודיעה כי החל מתאריך 15/3/13 תיפסק תנועת כלי רכב בחלק התיכון של נחל דישון מקטע כביש 899 - הכביש העולה ליראון, ועד קטע כביש 886 - גשר עלמה. שמורת טבע נחל דישון היא אחת השמורות המטוילות ביותר בגליל העליון. מרכזה הוא נחל דישון שאורכו 37 ק"מ מהר מירון ועד עמק החולה. בתחום השמורה והרחבותיה נמצאים שלושה מעיינות, עין אביב - המעיין הגדול באזור, שמימיו נשאבים כיום, והמעיינות הקטנים עין נחלית (ליד אביבים) ועין דישון. מספר מעיינות נוספים נובעים במעלה הנחל מחוץ לשמורה.

עד כה, לא ניתן היה לראות את המים נובעים וזורמים בכל חודשי השנה, אלא רק בסוף החורף ובתחילת האביב לאחר גשמים משמעותיים, וזאת כיוון שהמים נתפסו ונשאבו. בשאר ימות השנה הנחל יבש ובעלי החיים שזקוקים לזרימת המים באופן תדיר, נעלמו או מצאו מחסה באזורים לחים שנותרו בסביבה. עד להתערבותנו, הנחל היה נחל איתן.

רשות הטבע והגנים יזמה תכנית להשבת המים לנחל, הכוללת שחרור מי מעיינות לזרימה חופשית בערוץ הנחל. פעולה זו תהווה כלי בסיסי לשיקום בית הגידול אשר מכיל מגוון של תנאים פיזיקאליים אשר יוצרים אפשרות להגדלת המגוון הביולוגי ושימור בתי-גידול לחים. תנאי חשוב להצלחת תכנית זו הוא להפסיק את תנועת כלי הרכב במקום לשם שיקום בית הגידול ושמירה על מגוון המינים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

טיול בכלי רכב מהווה אחוז ניכר מצורות הטיול בנחל, בגלל רוחבו של הערוץ והיותו נוח לתנועה. מסת כלי הרכב החולפים בו פוגעת אנושות בבית הגידול בנחל, שכן בשל העומס והצפיפות נוצרים "פקקים" המביאים את הנהגים לחפש שבילים חלופיים היוצרים קוליסים (סימני גלגלים בשטח), פוגעים בצומח הגדות ושינוי משטר הזרימה, ורומסים את מצע האבנים בערוץ המהווה מקום מסתור ומשכן לבעלי חיים חובבי לחות כמו דו-חיים ועוד. פגיעה נוספת הנגרמת היא זיהום המים. המים הינם גורם קריטי בקיום מגוון מינים בשמורה, ונסיעת כלי הרכב בתוך הערוץ מעכירה ומזהמת אותם, דבר המקשה על תנאי המחיה של בעלי החיים. ולבסוף, אל לנו לשכוח את אלה המטיילים ברגל, אשר שלוות הטיול שלהם בשמורת הטבע מופרת שוב ושוב, וכמובן הם נמצאים גם בסכנת פגיעה תמידית על ידי כלי הרכב.

החל מתאריך 15/3/13 כאמור, תיפסק תנועת כלי רכב בחלק התיכון של נחל דישון.
• תחנות מידע יפעלו בשמורת נחל דישון בסופי השבוע ובחג הפסח בין התאריכים 15/3-27/4
• המעוניינים להזמין הדרכה בשמורה, מוזמנים להתקשר עם מרכז חינוך והסברה גליל עליון
בטלפון 04-6923112