הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות ההגבלים: סיטונאים שאינם חקלאים לא יוכלו לערוך הסדרים כובלים


בעקבות המלצות ועדת קדמי פרסמה הרשות תזכיר הצעת חוק שנועד למנוע קרטלים בין משווקים סיטונאים שאינם חקלאים. הממונה על ההגבלים העסקיים: ''התיקון המוצע יקדם את רווחתם של הצרכנים בישראל ויתרום למהלך הרוחבי שמובילה הממשלה להורדת מחירי המזון, וזאת מבלי לפגוע במעמד של חקלאי ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-02-2013


רשות ההגבלים העסקיים מבקשת לבטל את הפטור של סיטונאים המאפשר להם לתאם מחירי תוצרת חקלאית. הרשות פרסמה בתחילת השבוע תזכיר הצעת חוק למשרדי הממשלה, שמטרתו לצמצם את הפטור החקלאי שקיים כיום בחוק ההגבלים העסקיים, ולהוציא את המשווקים הסיטונאים של תוצרת חקלאית, שאינם חקלאים, מחוץ להגנתו של הפטור. החקלאים ימשיכו ליהנות מהפטור בקשר עם התוצרת החקלאית שהם מייצרים, בעוד שמי שאינו חקלאי או בבעלות מלאה של חקלאי יפסיק ליהנות ממנו.

חוק ההגבלים העסקיים אוסר על הסדרים והסכמים שעלולים לפגוע בתחרות אלא אם ניתן להם אישור או פטור מראש, למעט מספר פטורים שקבועים בחוק. כיום החוק קובע פטור גורף מהאיסורים בו, באופן שמאפשר לעשות קרטלים גם לחקלאים וגם למשווקים בסיטונות שאינם חקלאים. ברשות ההגבלים סבורים, כי התיקון המוצע ימנע ניצול לרעה של הפטור על ידי גופים שאינם חקלאים, באופן הפוגע משמעותית בציבור הצרכנים. בנוסף, השינוי בחקיקה יקרב את הדין הישראלי לזה האמריקאי והאירופי, שם ניתן פטור למגדלים, אך לא למשווקים הסיטונאיים שאינם מעורבים בגידול.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הממונה על ההגבלים פרופ' דיויד גילה, התייחס להצעת החוק ואמר: "כמי שרואה מולו את החובה להגן על כלל הציבור הצרכני בישראל מפני פגיעה בתחרות, אני סמוך ובטוח כי התיקון המוצע של הפטור החקלאי יקדם את רווחתם של הצרכנים בישראל ויתרום למהלך הרוחבי שמובילה הממשלה להורדת מחירי המזון, וזאת מבלי לפגוע במעמד של חקלאי ישראל" .

עוד מציינים ברשות ההגבלים כי המהלך הוא תוצאה ישירה של החלטת הממשלה מה-21 באוקטובר 2012 לאמץ את המלצות ועדת קדמי, שקבעה כי יש לפעול לצמצום היקפו של הפטור החקלאי המאפשר גם למשווקים בסיטונות לשתף פעולה במכירת הסחורה לרשתות השיווק, לדוגמא על ידי תאום מחירים וחבירה לקרטלים בשוק. המטרה של המהלך היא למנוע מצב בו הצרכנים בישראל יסבלו משני קרטלים מצטברים של תוצרת חקלאית: הראשון של החקלאי והשני של משווקים בסיטונות שאינם מגדלים. הצעת החוק של רשות ההגבלים מקפידה לשמור על התכלית המקורית של הפטור החקלאי, שהיא הגנה על המגזר החקלאי בתור שכזה. ההצעה קובעת בין היתר כי אם משווק בסיטונות הוא בבעלות מלאה של חקלאי, הוא ימשיך ליהנות מהפטור.