הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צה''ל סיכן חיילים ולא פינה אסבסט: ידרש לשלם קנס בגובה 4 מליון שקלים


בניגוד להוראות ולצו המפורש שהטיל המשרד להגנת הסביבה, במשך שנה וחצי לא פינה צה''ל לוחות אסבסט שבורים ומסוכנים משטח מחנה נתן ליד באר שבע. המשרד הודיע לצבא על כוונתו להטיל עיצום כספי בגובה של כ-4 מיליון שקלים. מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה בו משרד ממשלתי מפעיל סנקציה כספית כלשהי על צה''ל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-02-2013


המשרד להגנת הסביבה הודיע השבוע לצה"ל על כוונתו להטיל עליו עיצום כספי בגובה של 3,830,469 שקלים. זאת בשל התעלמות מצו שהוציא המשרד שהורה על פינוי מיידי של מפגע אסבסט בשטח מחנה נתן שליד באר שבע.

בצו נדרש צה"ל לבצע פעולות דחופות למניעת סיכון בריאות החיילים ולפנות את מפגע האסבסט המסוכן. שבעה חודשים לאחר הוצאת הצו, מוטלים עדיין לוחות האסבסט השבורים, חשופים באוויר ללא כל טיפול. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה, בה משרד ממשלתי מודיע לצבא על כוונה להטיל עליו עיצומים כספיים.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "לא ייתכן שחיילים יסכנו את עצמם דווקא בתוך הבסיסים כתוצאה ממחדלים סביבתיים ובריאותיים. השימוש בקנסות נגד צה"ל הוא חריג ביותר וחסר תקדים, אך אנו לא מוכנים להשלים עם התעלמות מהחוק תוך סיכון חיי אדם".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי מפגע האסבסט בבסיס הוא תוצאה של שורת מחדלים בצה"ל שהחלה באוגוסט 2011 עם שבירת מבנה אסבסט בשוגג. בניגוד להוראות החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, צה"ל לא עדכן מיידית את המשרד להגנת הסביבה על המפגע, אלא המתין במשך כחודש וחצי. על פי החוק, סילוק אסבסט דורש הגשת תכנית עבודה, אישורה וביצוע הסרה ופינוי על פי נהלים ברורים, באמצעות קבלן ומפקח המוסמכים לנושא. עם זאת, צה"ל ביצע פינוי חלקי בלבד של השברים וללא קבלת כל היתר. בנוסף לכך, המפגע הוזז כמאה מטרים ממקומו, על ידי פעולת גרירה שיצרה מפגע נוסף - פיזור האסבסט על פני שטח גדול יותר, תוך יצירת אבק המכיל סיבי אסבסט. יודגש כי קיים פוטנציאל סיכון גבוה לחיילים הנמצאים בבסיס בסמיכות למפגע. לצה"ל ניתנה זכות הטיעון בכתב תוך 30 יום.

האסבסט הוכח כמסרטן בבני אדם. חדירה של אסבסט למערכת הנשימה עלולה לגרום למחלות קשות, כגון סרטן המזותליומה, המופיעות תקופה ארוכה לאחר החשיפה הראשונית. עם זאת, האסבסט מסוכן לבריאות רק כאשר הוא במצב התפוררות, בו משתחררים סיבים לאוויר. ככל שהריכוז ומשך החשיפה לחומר יהיו נמוכים יותר, כך הסיכון יהיה נמוך יותר.