הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו בשיעור ממוצע של 3.5%


שר האוצר דחה את המלצת ועדת המחירים להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור ממוצע של 6.3% והחליט לקצץ במחצית מכך. שרי האוצר והחקלאות יחתמו מחר (ד') על הצו, וההתייקרות תיכנס לתוקפה ביום ראשון. בענף החלב טוענים כי החלטת שר האוצר מפרה באופן בוטה את ההסכמים בין הממשלה לענף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-02-2013


ועדת המחירים המליצה לשרי האוצר והחקלאות לעדכן את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור ממוצע של 6.3% לצרכן. עם זאת, שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ, החליט לדחות את המלצת הוועדה ולמתן את העלאת המחירים בשיעור ממוצע של 3.5% לצרכן, כלומר רק במחצית הסכום.

עליה זו נובעת מהעדכון הקבוע בחוק, כולל מעליית מחיר המטרה של החלב. בין המוצרים שמחיריהם יעלו - חלב 3% בקרטון, גיל, אשל וחמאה. שרי האוצר והחקלאות יחתמו מחר (ד') על הצו, וההתייקרות תיכנס לתוקפה ביום ראשון הקרוב.

"נוכח העובדה כי מדובר בעליית מחירים חדה למוצר בסיסי, אני מוצא לנכון למתן את המלצת הוועדה וזאת באמצעות פריסה מידתית לעליית המחירים שעליה המליצה הוועדה עד להשלמת בדיקות נוספות שביקשתי לערוך בסוגיה".  אמר שר האוצר

עוד נמסר ממשרד האוצר, כי במקביל בודקת הוועדה את רווחיות המחלבות בתחום רווחיות המוצרים שבפיקוח. ''בדיקת הבסיס למחיר מוצרי החלב שבפיקוח נמצאת בשלבים מתקדמים ויתכן כי ממצאיה ישפיעו וישנו את נוהל הבסיס. הוועדה תפעל להשלמת הבדיקה בהקדם האפשרי.''

''החלטת שר האוצר מפרה באופן בוטה את ההסכמים בין הממשלה לענף החלב''

מנכ''ל מועצת החלב שייקה דרורי קורא למשרד האוצר לקבל במלואה את המלצת ועדת המחירים שמבוססת על העלויות בפועל ולא להסתפק בעלויות פוליטיות. ''על משרד האוצר לחזור בו לאלתר מהחלטתו להפחית את שיעור עדכון מחיר מוצרי החלב שבפיקוח. המשרד 'גרר רגלים' מזה חמישה חודשים והסיבה ברורה, לא ייתכן שהחקלאים והמחלבות ימשיכו לספוג את הפער בין עלויות הייצור לבין המחיר המפוקח לצרכן. תפקידו של משרד האוצר הוא לדאוג למימוש המנגנון הקבוע בחוק שלפיו היצרנים יקבלו את מלוא הפיצוי'' אומר דרורי

מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב בישראל יעקב בכר אומר בתגובה, כי ההחלטה לעלות את מחירי החלב ב- 3.5% בלבד במקום 6.3% כפי שהומלץ, מפרה באופן בוטה את ההסכמים בין הממשלה לענף החלב ואינה תואמת את החלטת חוק החלב, להקבלה בעליית המחירים בהתאם לעליית התשומות. ''החלטת שר האוצר שטייניץ, לדחות את המלצת ועדת המחירים למוצרים אשר בפיקוח, אינה ראויה ואינה במקומה.'' אומר בכר.

עוד טוען בכר, כי לאחר התנהלות מכוונת וארוכה במיוחד, של משרד האוצר, לאורך חודשים, בדיון בהחלטות שהתקבלו בוועדה אובייקטיבית, קיים ניסיון לפגיעה אנושה במחלבות שתביא בסופו של דבר לפגיעה ברפתנים ובכל שרשרת ענף החלב. "הפגיעה במחלבות הינה למעשה הפרה בוטה של ההסכמות והנהלים הקיימים כבר שנים. מחירי החלב אינם אוטוריטה של משרד האוצר. לא יתכן, כי שר האוצר, בניסיונו להמשיך ולהראות לציבור, כי הוא פועל כביכול למענו, כמושיע בתחום מחירי המזון אינו מתחשב בהחלטות ועדה מקצועית שעסקה בנושא חודשים ארוכים והיא חסרת פניות. אני קורא לממשלה להתעשת במהרה - ולא לבצע מחטפים שיהוו פגיעה כלכלית בענף החלב לטווח ארוך ויפגעו בסופו של דבר בצרכן" אומר בכר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כזכור, לפני ארבעה חודשים המליצה ועדת המחירים על עדכון של 4.8% במחירי מוצרי החלב שבפיקוח, אך ראש הממשלה דחה אותה מכיוון שמדובר היה בתקופה של לפני הבחירות. לאור העובדה שמחירי המוצרים לא עודכנו כבר קרוב לשנתיים, המליצה הפעם הוועדה על עדכון חד יותר של 6.3%.

ביום ראשון הקרוב תתקיים ישיבה בנושא מחירי מוצרי החלב שבפיקוח במשרד מנכ''ל ראש הממשלה הראל לוקר, בהשתתפות שרי התמ"ת והחקלאות שלום שמחון ואורית נוקד לצד בכירי האוצר דורון כהן ושאול מרידור. זאת על מנת לבחון את הרווחיות בשרשרת הייצור ולאתר הזדמנויות להפחית את המחירים לטובת הציבור.