הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה: פרויקט תעלת הימים עלול לסכן את ים המלח


לקראת השימוע שיערוך הבנק העולמי בעניין הפרויקט להזרמת מים ממפרץ עקבה לים המלח, מתריע המשרד כי התוכנית עלולה להביא להתפרצות חיידקים ואצות שיצבעו את הים באדום ויגרמו למפגעי ריח קשים, ולהיווצרות גבס במים. שינויים אלה ימיטו חורבן על ים המלח ועל התיירות באזור. הפתרון - ביצוע פיילוט בהיקף שלא יסכן את הים וניתן יהיה לבחון בעזרתו את ההשלכות האקולוגיות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-02-2013


ים המלח, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה
צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום כי הוא מתנגד בתוקף לתוכנית הבנק העולמי להזרמה שנתית של יותר מ-1,000 מלמ"ק תוצרי לוואי של התפלה לים המלח. בימים אלה מקדם הבנק העולמי את הפרויקט שבמסגרתו יוקם מתקן התפלה בירדן שיתפיל את מי הים האדום ואילו התמלחות יוזרמו בהיקף נרחב לים המלח.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי על פי עבודות מקצועיות של המכון הגיאולוגי, הזרמת מי ים ותמלחות לים המלח בהיקף של יותר מ-350 מלמ"ק עלולה להביא להתפרצות של חיידקים ואצות שיצבעו את הים באדום וישחררו מימן גופרתי לאוויר, דבר אשר יגרום למפגעי ריח קשים. בנוסף, הזרמת תוצרי הלוואי של ההתפלה (תמלחות) לים המלח תביא ליצירת גבס במים. ''תהליכים אלה יביאו לכלייה מוחלטת של הים ויהרסו כליל את התיירות באזור. גם בדוחות הבנק עצמו מתואר חוסר ודאות נרחב באשר להשלכות ביצוע הפרויקט בהיקפו המלא ועל כן המשרד להגנת הסביבה מתנגד לביצוע הפרויקט בהיקף זה ובאופן מיידי מבלי לבחון את ההשלכות בשטח''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מתוך עיקרון הזהירות המונעת, המשרד להגנת הסביבה תומך בביצוע פיילוט בהיקף מוגבל אשר יאפשר מחד הזרמת כמויות נכבדות של מים לים המלח ובכך תתמתן ירידת מפלס הים ומאידך, לבחון את השינויים ואת השפעות הזרמת המים על המערכת האקולוגית כולה. העברת התמלחות תתבצע באמצעות צנרת מוגבלת בהיקפה למתחם סגור ומבוקר בדרום האגן הצפוני של ים המלח ובה יתאפשר לבחון במדויק את ההשפעות הסביבתיות של המהלך. מהלך זה יספק ודאות רבה בהרבה לגבי תהליכים הנחזים כיום רק במודלים חישוביים. ביצוע הפיילוט יאפשר הזרמת כמויות מים גדולות יותר בעתיד והצלה של הים במהלך אחראי. לא ייתכן שכליית הים והמערכת האקולוגית, כפי שאנו מכירים אותה, תתבסס על שיקולים כלכליים בלבד.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "ים המלח הוא משאב טבע ייחודי ונדיר והחלטה פזיזה, משוללת נתונים ובדיקות אמיתיות עלולה להרוס אותו כליל ואיתו את כל התיירות באזור. ביצוע פיילוט מקדים הוא האפשרות הישימה היחידה להציל את הים באופן אחראי"

כזכור, בחודש שעבר הודיע הבנק הלאומי כי לדעת המומחים, לפרויקט תעלת הימים שעלותו נאמדת בכ-10 מיליארד דולר, יש היתכנות כלכלית והתועלות שלו עולות על עלויות ההקמה. תוואי התעלה, מים סוף ועד ים המלח, יהיה בשטח ירדן - המרוויחה העיקרית מהפרויקט. בקצה הצפוני שלו הוא ימלא את ים המלח ויאפשר את בלימת ההתייבשות הטבעית של האגן הצפוני. ''בהעדר פתרון, בעיית ההתייבשות של האגן צפויה להחמיר בעשורים הבאים'' נכתב בדו''ח