הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מרכזי הפיתוח החקלאי - מאיץ החלקיקים של החקלאות הישראלית''


ראש המועצה האזורית רמת נגב ויו''ר מרכז המועצות האזוריות שמוליק ריפמן במכתב גלוי לראש הממשלה ולשר האוצר: ''בסוף 2012 פג תוקפה של החלטת הממשלה לתקצב את המופ''ים החקלאיים בישראל. למרבית השותפים חידוש ההחלטה על המשך התקצוב הוא כמעט מובן מאליו. יחד עם זאת, החלטת משרד נגב גליל שלא להמשיך ולהקצות 5 מיליון שקל להמשך התקצוב מעמידה בסכנה את המשך פעילותם''

שמוליק ריפמן *  13-02-2013


החקלאות היא ממרכיבי עצמאותה החיוניים ביותר של ישראל. ללא יצור מזון בישראל נאבד מחוזקנו ועצמאותנו המדינית והכלכלית . המופ"ים, מרכזי המחקר והפיתוח החקלאי, הם מאיץ החלקיקים של ענף החקלאות, חזית הקידמה והטכנולוגיה החקלאית בישראל.

מרכזי הפיתוח והמחקר החקלאי פרושים בעיקר בפריפריה ועוסקים במחקר חקלאי יישומי. במרכזי הפיתוח החקלאי מתבצעים מחקרים שמטרתם כל הזמן לחשוב צעד אחד קדימה. שאלות המחקר שניצבת בפני החוקרים בין שהם בצפון ובין בערבה ברמת הנגב או בנגב המערבי סובבות תמיד סביב ייעול התשומות, מציאת פתרונות מדעיים-חקלאיים לקשיי האקלים הקיצוניים ואיכות המים, שימוש מיטבי במים מושבים או מליחים, פיתוח זנים חדשים ושיטות גידול חדשות, או לחילופין איך מקדימים את עונות הגידול בישראל כך שיקדימו את מתחריהם בשווקי העולם.

פעילותם של המו"פים, 8 במספר, מחוללת פעילות כלכלית משמעותית בעיקר באזורי המרוחקים בנגב בערבה בבקעת הירדן ובגליל, שכן הידע המחקרי ותוצאותיו מועבר ישירות לחקלאים בלא מתווכים וללא תמורה. לתועלת הציבור .

מקורות המימון של המו"פים שפעילותם היא ציבורית עברו שינויים בעשור האחרון. לאחר שנים ארוכות בהם מידי שנה היינו מתרוצצים לגייס משאבים מן היקב ומן הגורן אימצה הממשלה את הנכס ובשנת 2007 נתקבלה החלטה ממשלה, לפיה יתוקצבו כלל המו"פים ב-30 מיליון שקל בשנה. לאיגום המשאבים התקציבי שותפים הקק"ל ב-15 מיליון שקל והממשלה - ב-15 מיליון שקל המתחלקים בין שלושה - החטיבה להתיישבות, משרד החקלאות, משרד נגב גליל.

תקציב מחקר של 30 מיליון שקל מחולל תרומה חקלאית באזורים החקלאיים של כ-800 מיליון שקל. השקעה קטנה יחסית לתקציבי מדינה אחרים וגם ביחס לתרומה הכלכלית הן ביצירת מקומות פרנסה, והן בתפוקות המניבות של ענף החקלאות ושיווקו בארץ ובחו"ל.

המו"פים החקלאיים הם נכס למדינת ישראל. נכס שתרומתו למדינת ישראל אינו רק כלכלי והתיישבותי. הידע המחקרי והסיוע החקלאי הוא אמצעי רב תועלת לפיתוח יחסי חוץ עם מדינות רבות בעולם. לתפארת מדינת ישראל.

בסוף 2012 פג תוקפה של החלטת הממשלה לתקצב את המופ"ים החקלאיים בישראל. למרבית השותפים חידוש ההחלטה על המשך התקצוב הוא כמעט מובן מאליו. יחד עם זאת, החלטת משרד נגב גליל שלא להמשיך ולהקצות 5 מיליון שקל להמשך התקצוב מעמידה בסכנה את המשך פעילותם.

אדוני ראש הממשלה , אני מקווה כי ממשלת ישראל בראשותך, תשכיל למצוא את התקציב הנדרש.

* הכותב: שמוליק ריפמן, הוא ראש המועצה האזורית רמת הנגב ויו"ר מרכז המועצות האזוריות

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק