הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המצב בסוריה מקשה על ייצוא התפוחים מישראל


לדברי ארגון מגדלי הפירות, עקב הלוחמה באזור הסמוך לגבול עם סוריה והמצב הכלכלי במדינה, יצוא התפוחים וקבלת התמורה הכספית עבורם בצורה מסודרת לא מתאפשרים לעת עתה. מהתאחדות האיכרים נמסר כי נעשים מאמצים לאפשר את ייצוא התפוחים ומקווים כי בימים הקרובים המשלוח מהכפרים הדרוזים בגולן לסוריה ייצא לדרך כפי שנהוג כבר 7 שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-02-2013



מטעי תפוחים ברמת הגולן, צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

יצוא התפוחים השנתי המסורתי מישובי הדרוזים ברמת הגולן לסוריה עומד בסימן שאלה. לדברי מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות אילן אשל, הלוחמה באזור הסמוך לגבול והמצב הכלכלי בסוריה, יצוא התפוחים וקבלת התמורה הכספית עבורם בצורה מסודרת מקשים על הייצוא.

מהתאחדות האיכרים נמסר כי ההתאחדות ומשרד החקלאות מנהלים מו"מ להמשך הייצוא ומקווים כי בימים הקרובים משלוח התפוחים מהכפרים הדרוזים בגולן לסוריה ייצא לדרך כפי שנהוג כבר 7 שנים. ''כולם מרוויחים מייצוא התפוחים ממטעי הדרוזים לסוריה: הסורים נהנים מכיוון שהם מקבלים פרי איכותי מרמת הגולן, הדרוזים נהנים מהשמירה על הקשר עם סוריה – והחקלאים נהנים מהעובדה שהתפוחים הללו לא נכנסים לשוק הישראלי, מה שמונע הצפה של השוק''. אומרים בהתאחדות האיכרים.

המבצע לייצוא תפוחים לסוריה החל בשנת 2005, ביוזמת משרד החקלאות ופיתוח הכפר. בשנה הראשונה הועברו כ-4,500 טון תפוחים ומדי שנה הכמות הלכה וגדלה בהתאם לכמות שגדולה בארץ ויכולת הסורים לקלוט את התפוחים. שיאו של המבצע הגיע ב-2011 לייצוא של 12 אלף טון תפוחים לשטחי סוריה. הדרוזים בגולן מייצרים 50% מצריכת התפוחים בישראל והם פיתחו בשנים האחרונות תשתיות קירור ואריזה מתקדמות שאינן קיימות בסוריה, דבר שמאפשר אספקת תפוחים לאורך כל השנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החורף הקר והגשום הביא ליבול שיא של תפוחים בשטחי הגליל ורמת הגולן ועלייה באיכות הפרי. הישראלי צורך כ-22 עד 24 ק"ג תפוחים בממוצע לשנה. מטעי התפוחים בארץ משתרעים על שטח של כ-42 אלף דונמים, כאשר 95% מיבול התפוחים בארץ גדלים בהרי הגליל והגולן בגבהים של לפחות 600 מטר, משום שתפוח הינו פרי שאוהב קור. ערך התוצר השנתי של שוק התפוחים בישראל עומד על כ- 700 מיליון שקלים בשנה. הזנים העיקריים הינם: "זהוב" (ירוק-צהוב), "סטארקינג" (אדום), "גרניסמית" (ירוק), "גאלה" (אדום-צהוב), "פינקליידי" (אדום-צהוב), "יהונתן" (אדום) ו"ענה" (אדום-ירוק). "ענה" הוא זן מקומי, אשר פותח על ידי אבא שטיין מעין שמר, והוא הזן היחיד שיכול לגדול בתנאי חום ולכן הוא מגודל בישראל באזור הדרום.

בניגוד למצב בסוריה, קשרי הסחר עם הפלשתינאים ברצועת עזה הולכים ומתהדקים ונערכות פגישות משותפות במחסום ארז לתיאום העברת הפירות. לדברי מנכ''ל התאחדות מגדלי הפירות אילן אשל, בין המגדלים הישראלים לבין הסוחרים הפלשתינאים התפתחו יחסי אמון ובחלק מהמקרים מגיעים הקניינים הפלשתינאים לביקורים בבתי האריזה ובמטעים כדי לבחון מקרוב את הפירות טרם רכישתם.

ההערכה היא שכמות הפירות שיעברו השנה לרצועת עזה תגיע ל-50 אלף טון ויכולה אף לגדול ל-60 אלף טון בהיקף כספי של כ-120 מיליון שקל. זאת במידה ויהיו יבולים נאים ולא תהיה התערערות במצב הביטחוני שתפגע במעבר התוצרת. לדבריו, השוק העזתי מהווה שוק יעד חשוב למגדלים בישראל ותופס נתח של כ-10% מכלל שיווק הפירות. עיקר היצוא לעזה הוא של בננות, תפוחים, מנגו, אבוקדו, אפרסק ומשמש.