הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרוייקט חלוקת פירות וירקות בבתי הספר יוצא לדרך


במסגרת התכנית הלאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא יזם משרד החקלאות, בשיתוף עם משרדי החינוך והבריאות ומועצת הצמחים תכנית חדשה לעידוד צריכת ירקות ופירות טריים בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים, שבמסגרתה יחולקו חינם לתלמידים ירקות ופירות בזמן הפסקת האוכל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-02-2013


פיילוט חדש ביוזמת שרת החקלאות אורית נוקד, אשר יקנה לתלמידי בתי הספר הרגלים נכונים לצריכת ירקות ופירות, יצא היום (ב') לדרך. במסגרת התכנית הלאומית לקידום אורח חיים פעיל ובריא שיזם משרד החקלאות, בשיתוף עם משרדי החינוך והבריאות ומועצת הצמחים לעידוד צריכת ירקות ופירות טריים בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים, יחולקו חינם לתלמידים ירקות ופירות בזמן הפסקת האוכל.

"ישנה חשיבות רבה בהעלאת המודעות של הדור הצעיר לצריכת מזון טרי ובריא, במיוחד לאור הנתונים המדאיגים שמדינת ישראל נמצאת בין המקומות הראשונים בעולם במשקל עודף בקרב ילדים.'' אמרה הבוקר נוקד שחנכה את הפרויקט. "הפעלת התוכנית תשפר את הרגלי הצריכה של הילדים לטווח הארוך, דבר אשר יתרום למניעת מחלות הנובעות מתזונה לקויה, יתרום לשיפור רווחת הציבור ויביא לחיסכון למערכת הבריאות".

חלוקת הירקות והפירות היא חלק מתכנית חינוכית רחבה שעליה הכריז משרד החינוך, כיעד ארוך טווח, אשר תוטמע בבתי הספר ותקנה ידע ומודעות לחשיבות של צריכת ירקות ופירות, כאשר ההורים יהוו גורם משמעותי בתהליך לשינוי ההתנהגותי של ילדיהם. השלב הראשון בתוכנית הוא פיילוט שיימשך עד סוף שנת הלימודים הנוכחית ב-9 בתי ספר יסודיים בכיתות א' עד ו' בחולון ובטורעאן, ובמסגרתו יחולקו ירקות ופירות טריים, פעמיים בשבוע בשעת ארוחת העשר ובנוכחות של מורה בכיתה לכ-5,000 תלמידים.

על פי נתונים שנאספו במשרד החקלאות (בהתבסס על נתוני הלמ"ס) בעשור האחרון חלה עלייה חדה בשכיחות עודף משקל והשמנת יתר בקרב ילדים הנובעת, בין היתר, מעלייה בצריכה של מזון מעובד ושתייה קלה וירידה בצריכה של ירקות ופירות. מהנתונים עולה עוד כי בעשור האחרון חלה ירידה של 14% בהוצאה הכספית המשפחתית הריאלית על קניית ירקות ופירות טריים. הישראלים מוציאים בממוצע כ-55 ₪ בחודש על ירקות וכ-41 ₪ על פירות. ניתן לראות קשר ברור בין רמת הכנסה לבין ההוצאה המשפחתית על סעיף ירקות ופירות טריים. העשירון העליון הוציא בממוצע כ-81 ₪ לנפש לחודש לירקות ו-69 ₪ לפירות, בעוד העשירון התחתון הוציא בממוצע כ-55 ₪ לנפש לחודש לירקות וכ-41 ₪ לפירות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במשרדי החקלאות, החינוך והבריאות מדגישים, כי מטרת התוכנית להקנות לתלמידי בתי הספר היסודיים הרגלי צריכת מזון מאוזן ומגוון, בהתאם לעונות השנה, מצבעים שונים ובכמות היומית המומלצת. התוכנית תעודד צריכת ירקות ופירות בקרב התלמידים באמצעות חשיפתם למגוון ירקות ופירות טריים בבית הספר וצריכתם המשותפת במסגרת הכיתתית. במטרה לאפשר יצירת גיוון וחשיפה חוזרת יחולק מגוון של ירקות ופירות, כאשר כל סוג יחולק 4-5 פעמים.

על פי עקרונות התוכנית, הירקות והפירות יחולקו, כאמור, ללא עלות לכלל התלמידים, ללא כל השתתפות כספית מצד ההורים, דבר שיאפשר השתתפותם של 100% מהתלמידים. שילוב ההורים בתהליך יביא לכך שבימים בהם לא מחלקים את הירקות והפירות יציידו ההורים את הילדים בירק ופרי מהבית. הצריכה המשותפת בכיתה תסייע ליצירת חוויה חיובית משותפת לתלמידים סביב הנושא, לצד ליווי חינוכי באמצעות תוכנית לימודים משלימה כחלק ממערכי השיעור השוטפים, המרחיב מושגים בחקלאות, בריאות וחינוך, בהיבט התזונתי.

במשרד החקלאות מציינים, כי התוכנית מתבססת על לימוד מתוך ניסיון דומה במדינות האיחוד האירופי. החטיבה לכלכלה, מחקר ואסטרטגיה במשרד החקלאות בחנה את הניסיון האירופי, מתוכו עולה כי כאשר הצריכה של ירקות ופירות גבוהה בילדות היא נשארת גבוהה גם במהלך החיים, ולהיפך, וכי יש ביכולתה של התוכנית להשפיע בצורה מתמשכת על הרגלי הצריכה של הילדים והמשפחה כולה, ולהגדיל את צריכת הירקות והפירות לאורך זמן. במדינות האיחוד הפרויקט החל בשנת הלימודים 2009/2010. בשנת הלימודים 2010/11 השתתפו 24 מדינות באיחוד (ביניהן גרמניה, איטליה, אירלנד), 8.1 מיליון תלמידים ב-54,000 בתי ספר.

ציפי פרידקין, מרכזת התוכנית, החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות: "התוכנית נועדה לחשוף את התלמידים למגוון פירות וירקות בעונתם, ולסייע להם לצרוך אותם בצבעים השונים ובכמות היומית המומלצת. התוכנית תקנה לתלמידים, ודרכם למשפחתם, הרגלי צריכה נכונים של פירות וירקות, ותבסס אותם כמזון המרכזי וההכרחי בארוחה המשפחתית".

עירית ליבנה, המפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך: "בית הספר הינו מסגרת המתאימה לעיצוב התנהגות בריאה וצריכה מאוזנת ומגוונת של מזון , תהליך חינוכי בו שותפים תלמידים, צוותים חינוכיים והורים המשלב למידה, פיתוח עמדות ושינוי התנהגותי משמעותי – מהלך המחזק את מדיניות משרד החינוך בתחום".

פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "הפרוייקט משתלב היטב בתוכנית הממשלה לעידוד אורח חיים פעיל ובריא. אנו רואים חשיבות רבה לעידוד של ילדים בישראל לצריכה של ירקות ופירות בכלל ולהנגשה שלהם באמצעות חלוקה בבתי הספר בפרט".