הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חמאס ניסה להשתלט על מעבר כרם שלום; מאות טונות של פרי נותרו בישראל


המעבר שהיה אמור להיפתח הבוקר לתנועה של סחורות ותוצרת חקלאית נותר סגור ומאות טונות של פרי שכבר היה יכול להגיע לשווקים ברצועת עזה, נותר אצל המגדלים. שלטון החמאס בעזה אסר על המפעיל הפלסטיני של המעבר לפתוח אותו, מאחר והוא מעוניין להציב שם מפעיל מטעמו ובכך להגדיל את רווחיו על פני רווחי הרשות הפלסטינית. הערב הודיע הארגון כי המפעיל יישאר בתפקידו, והחל ממחר תתאפשר כניסתן של סחורות לרצועה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-03-2013


החמאס התקפל: לאחר שהבוקר עוכבה כניסתן של כ-70 משאיות לרצועת עזה, בשל סירובו של הארגון לסגת מעמדתו בנוגע להחלפת מפעיל מעבר כרם שלום, חזר בו החמאס מהחלטתו, והודיע כי בעל התפקיד יישאר בתפקידו, והמעבר ייפתח שוב מחר. חמאס ניסה להשתלט על מעבר הגבול לאחר שישראל החליטה לסגור אותו בשבוע שעבר, בעקבות ירי הרקטה לעבר אשקלון.

מדובר צה''ל נמסר, כי הקבלן הפלסטיני האחראי על תפעול מעבר כרם שלום בצידו הפלסטיני, סירב להתייצב הבוקר במעבר ולסייע בהעברת הסחורות מהצד הישראלי לרצועת עזה. אי התייצבות הקבלן הינה על רקע ניסיונות החמאס להחליף את הזכיין הנבחר על ידי הרשות הפלסטינית בזכיין מטעמם ובכך להשתלט על תפעול המעבר ולהגדיל את רווחיו על פני רווחי הרשות הפלסטינית.

במנהלת מתאם פעולות הממשלה בשטחים ציינו, כי החלטה זו של החמאס מפירה את הסטטוס-קוו הביטחוני ומאיימת על המשך תפעולו התקין של המעבר וההסדרים הביטחוניים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט, אשר שוחח הבוקר עם בכירים ברשות הפלסטינית ועדכן אותם על החלטת הקבלן הפלסטיני, ציין כי עד כה נקלטו בצד הישראלי 65 משאיות והדגיש כי ישראל מוכנה להעביר את הסחורות לעזה במידה ויחליט הקבלן הפלסטיני לשוב לעבודתו.

מאות טונות של פרי נותרו בישראל

''אנשי החמאס גורמים נזק לעמם בשיבושים שהם גורמים לעבודת מעבר כרם שלום'' אמר הבוקר מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות אילן אשל. ''מאות טונות של פרי שכבר היה יכול להגיע לשווקים ברצועת עזה נותר אצל המגדלים תוך גרימת נזקים גדולים לשני הצדדים''.

לדברי אשל, סגירת המעבר באה לידי ביטוי בעלייה מידיית במחירי הפירות ברצועת עזה ופגיעה באוכלוסיה קשת יום שאינה משופעת בכספים מיותרים. ''הנזק מכל יום שהמעבר סגור מגיע למאות אלפי שקלים בתוצרת שחלקה יורד לטמיון ובעלויות של המשאיות שעושות את דרכן לשווא הלוך וחזור וממתינות שעות ארוכות. צריך לזכור שאורך החיים של הפירות מוגבל ולאחר שהם עושים את דרכם בהובלה הוא מתקצר עוד יותר''.

אשל קרא לממשלת ישראל להימנע ככל שניתן מלערב את נושאי החקלאות והמזון בעימותים שפורצים בין הצדדים. ''החקלאות היא מוצר בסיסי וחיוני ועל כולם לגלות אחריות ולאפשר מעבר שוטף ורציף של הפירות'' אמר אשל.