הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים הקימה פורום חקלאים צעירים


בשבוע שעבר התקיימה פגישה ראשונה של חקלאים צעירים, בני מושבים, השואפים לעסוק בחקלאות מתקדמת, שתפרנס את משפחותיהם בכבוד. יוני דמרי, מיוזמי הרעיון: ''בשנים האחרונות קיים משבר לא קטן בחקלאות הישראלית. הפגישה נערכה בהמשך לפעילות הקבוצה בפייסבוק. מטרתה של התארגנות זו הינה לעמוד על הבעיות המאפיינות את החקלאים הצעירים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-03-2013



פגישת פורום חקלאים צעירים בתנועת המושבים

עם השנים הולך וקטן מספר החקלאים במושבים כמו גם מספר הצעירים הבוחרים בחקלאות כמשלח יד. מספרם הקטן של החקלאים הצעירים במגזר הביא לכך שהם כמעט ואינם לוקחים חלק בהנהגת הכפר, בפורומים השונים ובהנהלות הארגונים המייצגים. בחודשים האחרונים החלו להישמע קולות מהשטח אודות הצורך ביצירת עתודה ניהולית בקרב החקלאים הצעירים.

משה וידה ממושב שרונה בגליל התחתון ויוני דמרי ממושב גילת שבמרחבים פנו אל מזכ"ל התנועה וביקשו להעלות את הנושא לסדר היום לאחר שפתחו קבוצה בפייסבוק שמוקדשת לנושא. לאחר חשיבה ובחינה, הוחלט על הקמת פורום חקלאים צעירים ובאמצעות "קול קורא" הוזמנו חקלאים להצטרף לפורום "חקלאות צעירה בתנועה".

בשבוע שעבר התקיימה פגישה ראשונה של חקלאים צעירים, בני מושבים, השואפים לעסוק בחקלאות מתקדמת, שתפרנס את משפחותיהם בכבוד. בין המטרות שהוגדרו יחד עם חברי הפורום: יצירת רשת קשרים (networking) שתאפשר העברת מידע מקצועי ויצירת שיתופי פעולה מקצועיים בין החברים, קיום מפגשים עיתיים בהשתתפות גורמי ממשל וממסד שונים שיגיעו להיפגש עם נציגי הפורום ולשמוע על הצרכים והבעיות, לפעול ככח מאוחד בקידום נושאים משותפים, לשלב את נציגי הדור הצעיר בארגונים ובמועצות השונות.

המפגש נפתח בנוכחות מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור שאמר: '' בכל הנוגע לתחום החקלאות אני חושש כי אנו עומדים בפני שוקת שבורה. מרבית הבנים הממשיכים בוחרים שלא להמשיך ולקיים את המשק המשפחתי ואם לא נפעל לשינוי המצב, נגיע למצב בלתי נסבל בו לא יהיה עתיד וקיום למשקים החקלאיים. הקמת פורום החקלאים הצעירים מבטאת הלכה למעשה את התפיסה של תנועת המושבים הרואה בחקלאות גורם מכריע ומשמעותי במרחב הכפרי''.

יוני דמרי: משבר הנובע מהשוני בנקודת המבט בין מקבלי ההחלטות לבין החקלאים

''פגישה זו נערכה בהמשך לפעילות הקבוצה בפייסבוק'' אומר יוני דמרי, מיוזמי הרעיון ומקימי הקבוצה. ''מטרתה של התארגנות זו הינה לעמוד על הבעיות המאפיינות את החקלאים הצעירים. בשנים האחרונות קיים משבר לא קטן בחקלאות הישראלית, משבר שלהערכתי נובע מהשוני בנקודת המבט בין מקבלי ההחלטות לבין החקלאים. מי שמנסה לחפש את הכלכלה בחקלאות מוטב לו שלא יעסוק בתחום, היות והחקלאות בכלל ובישראל בפרט, תפקידיה רבים ומגוונים, ורובם דווקא אינם ניתנים לכימות (שמירה על גבולות, אספקת תוצרת מזון טרייה ואיכותית, בטחון מזון וכו)''.

יוני מוסיף ואומר כי משבר נוסף ועמוק יותר הנובע לדעתו מהתנהלות מקבלי ההחלטות הינו חוסר המוטיבציה בקרב הצעירים להיכנס לתחום החקלאות. ועל כן הקבוצה שמה לה למטרה לעשות ככל יכולתה על מנת לצרף חקלאים צעירים לענף. כאשר מטרה נוספת הינה לשמור ואף להגדיל את מספר היחידות העוסקות בתחום ולאו דווקא ליצור מספר מצומצם של חקלאים בסדרי גודל עצומים. (לא בהכרח מחפשים את היתרון לגודל).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק