הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העלמות מאסיבית של דבורים בקליפורניה: בישראל עוקבים בדאגה


מגדלי דבורים בקליפורניה בה שורר מזג אוויר דומה לזה של ישראל, מדווחים השנה על בעיות בפריחת עצי השקד והעלמות מאסיבית של דבורים מהכוורות. גם בישראל החלה פריחת מטעי הפרי ופרחי הבר מוקדם השנה, ובמועצת הדבש מודאגים מהעדר משקעים נוספים שיפגעו בפריחה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2013



פריחת נקטרינות במטולה, צילום: עומר שביט
 
בעקבות דיווח שהתקבל מחקלאים ודבוראים בקליפורניה, בה שורר אקלים דומה לזה שבישראל, על היעלמות מאסיבית של דבורי דבש עם תחילת עונת פריחת מטעי השקד במדינה, זאת בנוסף להיעלמות שליש מהדבורים בעולם בשנים האחרונות, במועצת הדבש בישראל עוקבים בדאגה אחר הפריחה במטעי הפרי ופרחי הבר, שהחלה מוקדם עקב מזג אויר חם מהרגיל בעונה.

במועצת הדבש מקווים, כי המשקעים הרבים שירדו בעונת החורף יביאו להיקפי פריחה גדולים בפרדסים, במטעי האבוקדו ובשטחי פרחי הבר. החשש הינו מהעדר משקעים נוספים שיפגעו בפריחה העתידית, או מחמסינים שיפגעו בפריחה הקיימת.

בקליפורניה, מדינה הנחשבת ליצרנית השקדים הגדולה ביותר בעולם, מודאגים החקלאים והדבוראים מהיעלמות מתגברת של דבורת הדבש המשמשת כמאביקה העיקרית של עצי השקד שהחלו לפרוח שם בחודש פברואר. הדבוראים מקליפורניה מדווחים, כי נאלצו לייבא לאזור מטעי השקד כ- מיליון וחצי כוורות(!), זאת בנוסף ל- 500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד. בעקבות החשש ההולך וגובר, השקיעה מועצת השקד בקליפורניה השנה כ- 1.4 מיליון דולר במחקר בריאות דבורת הדבש.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור אומר כי ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ-215 מיליארד דולר. בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל ישנם 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ-60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות. אנו מקווים, כי השנה תהיה פריחה טובה בישראל להאבקת הגידולים החקלאיים וייצור דבש".

על פי הערכות מועצת הדבש, כמות צריכת הדבש לחג הפסח והמימונה השנה, תעמוד בדומה לאשתקד על כ-800 טונות דבש, המהווים כ-20% מצריכת הדבש השנתית בישראל. אבידור מציין, כי צריכת הדבש לקראת חג הפסח נמצאת בעלייה זה מספר שנים, "הדבש אינו משמש רק כממרח, אלא גם לבישול ותיבול מאכלים, מאפים וסלטים וכן כממתיק הטבעי במקום סוכר. כמו כן בחג המימונה, שהפך לחג לאומי, קיים שימוש רב בדבש, הנאכל עם המופלטות וכן להמתקת ממתקים, עוגות ועוגיות מסורתיות".

סקר שערכה מועצת הדבש מגלה, כי בקרב קיימת עלייה בתפוקת הדבש ובמקביל גם עלייה בצריכת הדבש על ידי הציבור. עד השנים האחרונות עמדה צריכת הדבש על כ-3,500 טונות בשנה, כחצי קילו לנפש. בשנה שעברה הגיעה צריכת הדבש ל-4,500 טונות. הסקר הראה, כי העלייה בביקוש לדבש אינה רק בחודשי החגים, אלא גם לאורך השנה. נתון זה מצביע על עלייה במודעות בקרב הציבור הישראלי לצריכת מזון בריא, ולסגולותיו הבריאותיות והרפואיות של הדבש.

במידה ואכן תהיה פריחה שופעת שמגמתה החלה בחודש פברואר ותתקיים עלייה בתפוקת הדבש השנה, תקטן כמות הדבש המיובאת לישראל העומדת על כ-1,000 טונות של דבש בשנה על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה.

אבידור מציין, כי בארץ ובעולם ממשיכים להתמודד עם תופעת היעלמות דבורי הדבש ''כשליש מכמות הדבורים בעולם נעלמה. ענף הדבורים הינו גורם משמעותי להמשך קיומם של גידולים חקלאיים ולתזונה מן הצומח, פירות וירקות, ללא הדבורים לא יהיה לאדם מזון ויש לשמור ולהיאבק על קיום הענף החשוב" אומר אבידור.