הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שתילים נדירים שמקורם מעצי זית עתיקים נשתלו ברמת הנדיב


איסוף הייחורים מהעצים הנדירים והשרשתם החלו לפני למעלה משלוש שנים ביוזמת מכון וולקני והפקולטה לחקלאות. חלקת האוסף החדשה תאפשר להמשיך ולשמר ולערוך מחקרים על חומר גנטי יקר ערך זה, שהינו חלק בלתי נפרד מהמורשת החקלאית בארץ במשך אלפי השנים האחרונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-03-2013



עצי זית עתיקים. התמונה באדיבות מכון וולקני

שתילים נדירים שמקורם מעצי זית עתיקים, חלקם בסכנת הכחדה, נשתלים בימים אלו ברמת הנדיב. איסוף הייחורים מהעצים הנדירים והשרשתם החלו לפני למעלה משלוש שנים ביוזמת מכון וולקני והפקולטה לחקלאות. חלקת האוסף החדשה תאפשר להמשיך לשמר ולערוך מחקרים על חומר גנטי יקר ערך זה, שהינו חלק בלתי נפרד מהמורשת החקלאית בארץ במשך אלפי השנים האחרונות.

המחקר שנערך כולל אפיון גנטי ומורפולוגי של העצים, הפקת שמן לקביעת רמת התפוקה, והאפיון הכימי והתזונתי שלהם. בנוסף, ניתן יהיה ללמוד על התאמת הזיתים לתנאים הסביבתיים בהם חיו. בין הממצאים ניתן ללמוד כי חלק מאוכלוסיות הזיתים העתיקים היו בעלות תכולת שמן גבוהה באופן יוצא דופן בחלק מהכרמים, בעלות תכולות גבוהות וחריגות של נוגדי חמצון ממשפחת הפוליפנולים, ויחס גבוה של חומצות שומן חד בלתי רוויות שהן בעלות ערך תזונתי גבוה.

מסמכים מתחילת המאה הקודמת מתארים למעלה מ-30 זנים מקומיים. מאז, איבדו רוב הזנים את זהותם והחומר הגנטי עומד בסכנה. זאת בשל המודרניזציה, כניסתם של זנים חדשים ומסחריים, שינוי שיטות גידול ובעיקר העיור.

על הפרויקט מוסיף ד"ר ארנון דג ממכון וולקני: "אנחנו בראשיתה של דרך ארוכה, ישנם עוד אלפי עצי זית עתיקים הפזורים בכל רחבי הארץ מהנגב ועד מורדות החרמון, יש עוד עבודה רבה באיפיון ושימור החומר הגנטי היחודי הנ"ל. ענפי הזית מהווים חלק מסמלה של מדינת ישראל ולא בכדי, אם יש צמח שמסמל יותר מכל את הקשר של האדם לאדמה בישראל זה הזית ויש לעשות ככל יכולתנו לשמר את הזנים העתיקים המאפיינים את ארצנו. אנו שמחים כי פארק רמת הנדיב נרתם למשימה חשובה זו ויאפשר שימור אותם זנים עתיקים ייחודיים לאורך שנים, לטובת הדורות הבאים. "

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק