הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נערכים לגזירות הכלכליות: החקלאים ותנועות ההתיישבות הקימו מטה משותף


המטה ייאבק בגזירות לא-מידתיות שעתידות לנחות על ההתיישבות והחקלאות בתקציב המדינה וחוק ההסדרים 2014-2013. המטה הוקם לאחר שהמגזר הכפרי איבד את ייצוגו בכנסת בבחירות האחרונות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-03-2013


תנועות ההתיישבות הקיבוציות והמושביות במרחב הכפרי, וכן כל ארגוני החקלאים הקימו מטה משותף, במסגרתו יאבקו בגזירות לא-מידתיות שעתידות לנחות על ההתיישבות והחקלאות בתקציב המדינה וחוק ההסדרים 2013- 2014. המטה הוקם לאחר שהמגזר הכפרי איבד את ייצוגו בכנסת בבחירות האחרונות

במפגש ראשון שהתקיים ביום חמישי האחרון בבית התנועה הקיבוצית, השתתפו נציגי כל המרחב הכפרי בישראל - התנועות הקיבוציות, תנועות המושבים, מרכז המועצות האזוריות והתאחדות האיכרים, ראשי התארגנויות החקלאים - התאחדות חקלאי ישראל בה מיוצגים כל ארגוני המגדלים, הארגונים הכלכליים הקיבוציים, ואיגוד התעשייה הקיבוצית. במפגש, שהוגדר כהיערכות לתקציב המדינה וחוק ההסדרים 2013- 2014 הוצג מגוון רחב של סכנות ואיומים על כלל המרחב הכפרי בישראל.

למפגש הוזמנו ובאו נציגי סיעות הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד-ביתנו), ח"כ יצחק הרצוג וח"כ עומר ברלב (העבודה), ח"כ רונן הופמן (יש עתיד), ח"כ זבולון כלפא (הבית היהודי) ח"כ אילן גילאון (מרצ), ח"כ ישראל חסון (קדימה), וכן יועץ ראש הממשלה להתיישבות גבי קדוש. חברי הכנסת ביטאו את מחויבותם והערכתם למפעל ההתיישבות, והתחייבו לסייע לביטול גזירות לא-מידתיות על ההתיישבות. עוד הדגישו את המשקל הגדול של ההתיישבות לביטחונה ולחוסנה של מדינת ישראל.

הטלת מע''מ על פירות וירקות תביא לפגיעה בחקלאים ולהעלאת יוקר המחיה

יוזם המפגש, מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי, אמר כי המאבק ינוהל במשותף ובתיאום בין כלל מרכיב המרחב הכפרי. ''כל המשק ייפגע מהקיצוץ המתחייב בתקציב המדינה, אך המאבק שלנו יהיה למנוע הטלת גזירות לא מידתיות על ההתיישבות, שרובה מרוחקת בפריפריה. ביחד אנחנו מייצגים כ-1000 ישובים בכל רחבי הארץ, 9% מאוכלוסיית ישראל, 10% מהתעשייה, ו-100% מהתוצרת החקלאית הטריה. את העוצמה הזו נרתום למאבק.

ראשי תנועות ההתיישבות, ארגוני החקלאים והתעשייה פרשו בפני חברי הכנסת תמונת מצב המשקפת את הסכנות והאיומים הצפויים להתיישבות ולכלל המרחב הכפרי, אם ימומשו התכניות, ביניהן הטלת מע"מ על פירות וירקות - מה שיביא פגיעה בחקלאים אך גם יגרום להעלאת יוקר המחיה ממנו ייפגעו בעיקר השכבות החלשות.

איומים נוספים שהוצגו בין היתר הם ביטול הפטור מהגבלים עסקיים בחקלאות, צמצום חוק עידוד השקעות הון בתעשייה, ביטול פרויקט שדרוג תשתיות ביישוב הוותיק, הטלת ארנונה גבוהה על מבני תעשייה בשטח הקיבוץ בפריפריה כאילו הם ממוקמים במרכזי הערים, העלאת מחיר מי קולחין, שינוי מנגנון המיסוי בקיבוץ המתחדש, ואי מתן היתרי בניה בקיבוצים, ועוד.

בסיום המפגש סוכם על הקמת מטה מקצועי, אותו ירכז מנהל האגף הכלכלי בתנועה הקיבוצית, עו"ד אהוד פלד. המטה נערך ליום שאחרי הקמת הממשלה ופרסום הצעת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, איתור הגזירות על המרחב הכפרי, הכנת חומר מקצועי, ופעולה מתואמת עם חברי הכנסת, למיגור גזירות לא-מידתיות על ההתיישבות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק