הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפורמות בחקלאות פוגעות במשק המשפחתי


החקלאי המושבי הקטן חייב לראות את המגמות שמתפתחות ולהתאים עצמו לכך אם ע''י התייעלות וצמיחה מותאמת לדרישות, או ע''י יצירת מערכות משותפות עם חקלאים נוספים בהתארגנות גדולה יעילה ורווחית

איציק כהן, יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים  10-03-2013


מדינת ישראל דרך משרד החקלאות הובילו וביצעו מספר רפורמות בחקלאות וחלק נמצאות היום בתהליך ביצוע. אם ננתח את התוצאות של הרפורמות עד היום, נראה כי לטווח ארוך כל הרפורמות היטיבו עם החזקים (המגדלים הענקיים) ופגעו במשק המשפחתי הקטן.

היו רפורמות שהמדינה יזמה והקצתה לביצועם מענקים והלוואות, כמו בענף החלב בקר ובענף ההטלה - שלא בוצעו. אך היו רפורמות שבוצעו ללא כל פיצוי למשק המשפחתי הקטן שנפגע.

בענף החלב בוצעה רפורמה שבה נדרשו הרפתנים לשדרג את הרפתות ולהתאימן לדרישות איכות הסביבה, בהשקעות ענק. ברפורמה זו הוקצו מענקים אך מאז הרפורמה נסגרו עשרות ואף מאות רפתות מושביות קטנות שלא יכלו לעמוד בדרישות ובהשקעות למרות המענקים ונאלצו לסגור את הרפתות. כמובן שקמו רפתות גדולות ענקיות שהשקיעו כסף רב וייצור החלב עבר אליהם.

ענף הפטם שהיה מתוכנן עם מכסות ייצור עבר רפורמה שביטלה את משטר המכסות והתכנון ואפשרה לכל אחד שרוצה להקים לול ולגדל עופות לפיטום . לענף זה נכנסו בעלי הון ממגזר ההתיישבות וגם מהמגזר הפרטי , הקימו חוות ענק של פטם ואינטגרציות שכללו את כל מעגל הייצור- מדגרות, מכוני תערובת, לולים ומשחתות.

דבר זה דחק מאות ואלפי לולים במשק המשפחתי הפרטי לצאת מחוסר כדאיות ממעגל הייצור ונותרו היום מעט משפחות עם לולים קטנים. היום מוביל משרד החקלאות והשירותים הווטרינריים דרישות לשדרוג לולים של פטם והודים כמו גדרות, רצפות ורצועות בטון סביב הלולים, דרישות שנאמדות בעשרות אלפי שקלים ללול. גם כאן יוכלו לעמוד בדרישות אלו רק לולנים גדולים וחזקים והקטנים יאלצו לפרוש.

בענף ההטלה הסכנה אורבת בפתח ושוב מאותה הסיבה שבעלי לולי ההודים והפטם- נדרשים לעמוד בדרישות וטרינריות וסביבתיות.

נכון שלענף ההטלה הוצעה ע"י המדינה רפורמה עם תקציב גדול של מענקים והלוואות אך קבוצה גדולה של לולנים לא קיבלו את התנאים לרפורמה שהוצעה ונראה נכון להיום שהאוצר ישמח להחזיר את התקציב שהועמד לכך לכיסו.

וכאן הסכנה של הענף בכך שמוקמים לולי ענק ע"י בעלי הון שעומדים בכל הדרישות והייצור יעבור לאט לאט אליהם.

המסקנה שלי היא שהחקלאי המושבי הקטן חייב לראות את המגמות שמתפתחות במגזר החקלאי ולהתאים עצמו לכך אם ע"י התייעלות וצמיחה מותאמת לדרישות, או ע"י יצירת מערכות משותפות עם חקלאים נוספים בהתארגנות גדולה יעילה ורווחית.

* הכותב - איציק כהן, יו"ר אגף המשק בתנועת המושבים

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק