הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעלי גינות: אל תכסחו את הצבים


בתקופה זו של השנה, צבים רבים מגיעים לבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים, עם חבלות קשות בשריון כתוצאה מפגיעה של מכסחות דשא. הצבים מוגדרים כבעלי חיים בסכנת הכחדה ואחזקתם בגינת הבית אסורה. אולם, מי שבחצרו נמצא צב, צריך להתייחס לטיפול בגינה במשנה זהירות כדי שלא לפגוע בו. פגיעה כזו עלולה לגרום למוות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-03-2013



צב עם שריון פגוע. הצילום באדיבות ביה''ח לחיות בר

האביב כבר בפתח ואיתו תופעה מדאיגה שהנפגעים העיקריים ממנה הם הצבים. עשרות צבים מגיעים בימים אלו לבית החולים לחיות בר של הספארי עם פגיעות קשות בשריון ולעיתים גם פגיעה בלתי הפיכה בעמוד השדרה. בעלי גינות פרטיות מזמינים את הגנן לטפח את הגינה לקראת האביב ושוכחים שהביאו לשם גם צב. הצבים נפגעים ממכסחת הדשא והפגיעות בהם לעיתים אנושות.

השבוע הגיע לבית החולים לחיות בר צב מצוי ללא חלק ניכר משריונו. הוא הובא על ידי אזרח שהזמין לביתו גנן שפגע בצב עם מכסחת הדשא. בין עמוד השדרה לבין האזור שבו היה שריון נותר קרום דק שמחפה על גופו מפני כניסה של זיהום לאזור עמוד השדרה. אך עם זאת, עדיין יש חשש שללא השריון שמגן עליו גופו יזדהם. לכן, מהרגע שהגיע, המטפלים ניקו את האזור בחומרי חיטוי ורק לאחר מכן הכניסו אותו לחדר הרנטגן לצורך צילום. זמן רב יעבור עד שהשריון ישלים את עצמו והצב יוכל לשוב אל הטבע. הפעם המטפלים אופטימיים, העובדה שעמוד השדרה לא נפגע והגפיים מתפקדות באופן מלא, תאפשר לו לשוב אל הטבע.

''החזקת צב בגינת הבית היא אסורה בהחלט'' אומרים בבית החולים לחיות בר של הספארי ורשות הטבע והגנים. ''הצבים המצויים שהופכים משנה לשנה למצויים פחות, מוגדרים כבעלי חיים בסכנת הכחדה ולכן הם מוגנים. אולם, מי שבחצרו נמצא צב, צריך להתייחס לטיפול בגינה במשנה זהירות כדי שהצבים לא יפגעו ממכונות כיסוח הדשא. פגיעה כזו עלולה לגרום למוות ולעיתים לפגיעות אנושות בעמוד השדרה. עזרו לנו לשמור על הצבים. אל תכסחו אותם!''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק