הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אנפות ודגי זהב: מחקר התנהגותי של טורף ונטרף


מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן גוריון ניסה לבדוק האם ההתנהגויות של בעלי החיים אשר עברו אבולוציה במשך שנים רבות בבתי גידול טבעיים יאפשרו את המעבר לחיים בבתי גידול מלאכותיים, או שהסיכוי להכחדתם יגדל. ממצאי המחקר פורסמו החודש בכתב העת היוקרתי The American Naturalist

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-03-2013



בית הגידול שבו בוצע הניסוי, הצילום באדיבות אוניברסיטת בן גוריון

מינים רבים של בעלי חיים צריכים להישען על היכולות שלהם להתאים את עצמם לבתי גידול מלאכותיים שנוצרו בידי האדם, על מנת לשרוד בטבע ולהמנע מהכחדה. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן גוריון ניסה לבדוק האם ההתנהגויות של בעלי החיים אשר עברו אבולוציה במשך שנים רבות בבתי גידול טבעיים, יאפשרו את המעבר לחיים בבתי גידול מלאכותיים, והאם אלטרנטיבת המעבר תהיה בלתי אפשרית והסיכוי שלהם להכחדה יגדל. ממצאי המחקר פורסמו החודש בכתב העת The American Naturalist שנחשב לאחד מכתבי העת היוקרתיים בתחום ביולוגיה אבולוציונית ואקולוגיה.

המחקר התקיים במחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון, בהובלת פרופ' צביקה אברמסקי, ובהשתתפות הסטודנטית מירב וכט-כץ, פרופ' ברט קוטלר, פרופ' מייק רוזנצוויג מאוניברסיטת אריזונה, מר אופיר אלטשטיין ודר' גנדי ווסרמן. החוקרים בדקו את התנהגותם של דגי זהב (הנטרף) ואנפות מסוג לבניות קטנות (הטורף) בבית גידול מלאכותי. שני המינים השתתפו במשחק ההתנהגותי בו הטקטיקה המוצלחת של שחקן אחד תלויה בהתנהגותו של השחקן השני, ולהפך.  דגי הזהב צריכים למצוא מזון באזור מסוכן בבריכה ולכן עליהם לפתור את הדילמה מתי לצאת מתחת לאזור המוגן ולהחשף לסכנת טריפה. האנפות צריכות להתאים את ההתנהגות שלהן (זמן השהייה בכל אחת משלוש בריכות אפשריות ותדידות החזרה אליהן), כתלות בהתנהגות הדגים, כדי למקסם את קצב תפיסת הדגים.

תיאוריה הידועה כ''שיחור אופטימלי'' חוזה את ההתנהגויות של שני המשתתפים במשחק ההתנהגותי של טורף ונטרף. במהלך המחקר התברר כי למרות בית הגידול המלאכותי בו התקיים הניסוי, התנהגות האנפות היתה בהתאם לתחזיות הכמותיות של המודל. גם התנהגות הדגים, לפחות באופן איכותי, התאימה לתחזיות המודל. לכן, הסלקציה הטבעית אשר מינים אלו עברו במהלך האבולוציה בבתי גידול טבעיים, וההתאמות (אדפטציות)  אותן רכשו, הכינו אותם להתמודד בהצלחה גם עם בית הגידול המלאכותי של הניסוי.

  קישור למאמר

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק