הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברות שלא אספו בקבוקים למחזור נדרשות לשלם כ-20 מיליון שקלים


לפי החוק החדש, שיזם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, מחויבים יצרני ויבואני משקאות לאסוף כ-70% מכמות המכלים שמכרו. 34 מיליון בקבוקים ופחיות של 175 חברות לא נאספו חזרה מהציבור. אם הסכום לא ישולם, בסמכות המשרד להטיל קנס הגבוה פי שישה מהסכום הנדרש כעת לתשלום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-03-2013


המשרד להגנת הסביבה דורש מיצרנים ומיבואנים של מכלי משקה לשלם 20,466,120 שקלים בשל אי-עמידה ביעדי איסוף של בקבוקים ופחיות. זאת לאחר שלא עמדו בחוק הפיקדון ולא אספו מהציבור את הבקבוקים והפחיות שמכרו לו.

בדיקה חשבונאית שביצע המשרד להגנת הסביבה העלתה כי בשנים 2010-2011 לא עמדו 175 חברות בהוראות החוק וכך לא נאספו ומוחזרו כ-34 מיליון מיכלי משקה. בין החברות שנקנסו ניתן למצוא רשימה ארוכה של יקבים ברחבי הארץ.

עד שנת 2010 בו נכנס התיקון לחוק הפיקדון, תאגיד המחזור אל"ה הנמצא בבעלות משותפת של החברה המרכזית למשקאות קלים, טמפו, יפאורה-תבורי ומעיינות עדן היה תאגיד המחזור היחידי. יעד המחזור השנתי לתאגיד היה 77%, אך בפועל זה לא קרה. מאז שנת 2010 עברה האחריות למחזור הבקבוקים ליצרנים והיבואנים של המשקאות. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, גם התיקון לחוק עדיין לא עזר להגברת האכיפה.

בהתאם להוראות חוק הפיקדון, על היצרנים והיבואנים לאסוף ולמחזר כ-70% מהמכלים שמכרו. בנוסף, מוטלת על החברות חובת דיווח למשרד להגנת הסביבה על מספר מכלי המשקה שמכרו, מספר מכלי המשקה הריקים שאספו, מספר מכלי המשקה הריקים עבורם החזירו פיקדון ומספר מכלי המשקה הריקים שמיחזרו.

על פי הוראות החוק, יצרן או יבואן שלא עמד ביעד האיסוף השנתי ישלם לקרן שמירת הניקיון פי שניים מסכום הפיקדון שנקבע לכל מכל, בשל כל מכל משקה שלא אסף. על היצרנים והיבואנים שקיבלו את דרישת התשלום לשלם לאלתר את הסכומים לקרן לשמירת הניקיון. במידה ולא ישולם הסכום הנדרש, בסמכות המשרד להגנת הסביבה להטיל עיצום כספי הגבוה פי שישה מסכום דרישת התשלום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק