הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המדינה דורשת לרצף את הלולים: מגדלי העופות עתרו לבג''ץ


התקנות החדשות שיכנסו לתוקף ב-1 באפריל נועדו לצמצם את הסיכון בהתפשטות מחלות בלולים. לטענת מזכיר הארגון מוטי אלקבץ, מגדלי העופות אינם מסוגלים לשאת לבדם בעלות של מעל 50 מיליון שקלים. אלקבץ קרא לשר החקלאות יאיר שמיר לייתר את הצורך בדיון בבג''צ, והביע נכונות לגבש יחד עם המשרד מסלול לשדרוג הלולים, בסיוע של תקצוב ממשלתי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2013



לול תרנגולים, צילום: ארגון מגדלי העופות

בית המשפט העליון ידון מיד לאחר חג הפסח בעתירות שהגישו מגדלי הפטם וההודו כנגד התקנות המחייבות אותם להתקין רצפות בטון בלולים. התקנות שנועדו לצמצם את הסיכון בהתפשטות מחלות בלולים, צפויות להיכנס לתוקפן ב-1 באפריל. לדברי מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ, המגדלים מבינים את החשיבות של ריצוף הלולים, אולם אינם מסוגלים לשאת לבדם בהוצאות שמגיעות לסכום של מעל 50 מיליון שקלים.

אלקבץ קרא לשר החקלאות יאיר שמיר לייתר את הצורך בדיון בבג"צ, ולפעול לדחיית יישום התקנות כדי שיתאפשר לו ללמוד את הנושא. אלקבץ הביע נכונות לגבש יחד עם משרד החקלאות מסלול לשדרוג הלולים בהתאם לנדרש בסיוע של תקצוב ממשלתי.

מזכיר ארגון מגדלי העופות מעריך כי נכון להיום 75% מהלולים בישראל אינם עומדים בדרישות התקנות החדשות. אצל חלקם נדרשות השקעות כבדות, ובשאר נדרשות התאמות בקנה מידה קטן יותר. ישנם מגדלים שמחזיקים בלולים בגודל של 6000-10000 מ"ר ואינם יכולים להשקיע סכומים כה גבוהים.

''אלפי המגדלים עלולים להפוך תוך זמן קצר לעבריינים אם לא תהיה התערבות בענין'' מזהיר אלקבץ. ''משמעות אכיפת התקנות היא חיסולם של המגדלים הקטנים והמשקים המשפחתיים ופגיעה ביכולת הקיום של משפחות ברמת הגולן ובשאר חלקי הארץ''.

נגד התקנות הוגשו שתי עתירות נפרדות על ידי עו"ד איילת רייך-מיכאלי ועו"ד גיל להב, המייצגים קבוצות מגדלים. העותרים מצביעים על פגמים משפטיים רבים שנפלו באגרת ששלחו השירותים הווטרינרים בנוגע לכניסת התקנות לתוקף כולל סתירה בין האיגרת לתקנות עצמן, חוסר סבירות וסמכות ופגיעה בעקרון השוויון וזכויות היסוד.