הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ניצול מי הקולחים בישראל עומד על למעלה מ-70%


נתון זה נמסר על ידי מנכ''ל מושבי הנגב יאיר מנע, בכינוס של הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. מנע הציג בפני המשתתפים את מתקן 'קולחי הנגב', השני בגודלו בישראל אחרי השפד''ן, אשר מבצע טיהור שלישוני למי הקולחים של העיר באר שבע ומספק מים באיכות גבוהה ביותר לחקלאות ולגינון בנגב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-03-2013



מתקן לטיהור השפכים בשדה תימן. הצילום באדיבות חברת מושבי הנגב

ישראל משיבה ומנצלת למעלה מ-70% ממי הקולחים לחקלאות ולהשקיה, כך אמר מנכ''ל מושבי הנגב יאיר מנע בכינוס של קנט - הקרן לביטוי נזקי טבע בחקלאות, שהתקיים בשבוע שעבר.

מנע הציג בפני המשתתפים את מתקן 'קולחי הנגב' אשר מבצע טיהור שלישוני למי הקולחים של העיר באר שבע ומספק מים באיכות גבוהה ביותר לחקלאות ולגינון בנגב. "מטרת 'קולחי הנגב' היא לספק מים באופן סדיר לחקלאות ולגינון עירוני באזור צפון הנגב. לשם כך, הקמנו מכוני טיהור שמשפרים את טיב המים בצורות שונות וכן מערכות לאיגום והולכת המים לצרכים השונים" אמר מנע.

מתקן הטיהור הוקם על ידי חברת 'קולחי הנגב' סמוך לשדה תימן, בהשקעה של 251 מיליון שקלים, והוא למעשה השני בגודלו בישראל, אחרי השפד"ן. המתקן מתופעל ע"י חברת מושבי הנגב בשיתוף העיר באר שבע והמועצה האזורית מרחבים , והוא יטהר ויספק 14 מיליון קוב מים בשנת 2013 ומתוכנן לספק 20-22 מיליון קוב בהתאם לגידול הצריכה במים העירוניים. 'קולחי הנגב' היא חברת בת של החברה הכלכלית מושבי הנגב, שבבעלות 34 מושבים בנגב הצפוני הכלולים בשטחי השיפוט של המועצות האזוריות מרחבים ושדות נגב. החברה הכלכלית מעבדת עבור המושבים החברים בה 140 אלף דונם של קרקע חקלאית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך ההרצאה חשף מנע את הטכנולוגיות החדשניות שהוטמעו במתקן הטיהור, אשר יספקו כמות מים גדולה יותר לצריכה החקלאית, בעלות נמוכה ובאיכות מעולה. ''כבר היום מושקה חלק מגינון העיר באר שבע במים אלו ועשרות אלפי דונמים בנגב יהפכו מקרקעות צחיחות לקרקעות מניבות ירוקות ומייצרות." אמר מנע

יש לציין, כי בסקר שערכה רשות המים בסוף השנה שעברה עולה, כי מדינת ישראל נמצאת בחמישייה הראשונה בעולם באיסוף וטיהור שפכים וראשונה בעולם במחזור והשבת קולחים. אחריה נמצאת ספרד עם 17% מהקולחים מושבים ואילו קליפורניה, המדורגת אחרי ספרד 10% בלבד. היקף השטחים החקלאיים המורשים להשקיה בקולחים במדינת ישראל עומד על כ-1.2 מיליון דונם, המהווים כ 40% מסה"כ השטחים החקלאיים בארץ.