הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עתירה לבג''ץ: המושבים והקיבוצים משלמים יותר על מים


לטענת העותרים, החלטת רשות המים להעלות את מחירי המים הביתיים בישובים הכפריים ב-26% מהווה אפליה קיצונית נגד חברי יישובים אלה, הנושאים בעלויות הגבוהות בהרבה מאלו שנושאים תושבי הערים. מנכ''ל ארגון עובדי המים: ''תושבי הקיבוצים והמושבים משלמים את מחיר מי השתייה הגבוה ביותר בארץ ולמעשה מסבסדים בכך את עלות המים של תושבי העיר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-03-2013


הקיבוצים סאסא, עין השופט, דליה ומשגב עם, האגודה השיתופית עמק חרוד והתאחדות חקלאי ישראל, בסיוע ארגון עובדי המים, הגישו ביום ב' 18/3/13, עתירה לבג"ץ נגד רשות המים, זאת לאור ההחלטה להעלות את מחירי המים הביתיים בישובים הכפריים ב26%.

העותרים מבקשים מבית המשפט להורות על ביטול תעריפי המים הביתיים החדשים לישובים הכפריים והשבתם לתעריף שהיה בתוקף לפני התיקון, וזאת עד להשלמת חישוב מתאים של עלויות חלוקת המים לישובים הכפריים.

עניין העתירה בקביעת תעריפי המים לצריכה ביתית במסגרת תיקון כללי המים (תעריפי מים המסופקים על ידי מקורות), בו נקבעו ל"ספק חד רשותי" (יישובים כפריים שרובם מאוגדים כאגודות שיתופיות להתיישבות) תעריפים גבוהים ב-26% בממוצע מאלה שהיו קבועים קודם לתיקון שנכנס לתוקפו ביום 1.1.13, וזאת ללא תשתית עובדתית מתאימה להעלאה כה גבוהה, ותוך הפליה פסולה וקיצונית של העותרים וחבריהם, ביחס ליתר תושבי ישראל.

במסגרת התיקון שהתקבל, הועלה התעריף אותו משלמים העותרים לחברת מקורות עבור המים לצריכה ביתית מ-1.852 ₪ למ"ק ל-2.550 ₪ למ"ק ביחס ל"כמות המוכרת", שהיא כמות של 3.5 מ"ק לחודש לנפש - עלייה של 38%, ומ-6.104 ₪ למ"ק ל-6.975 ₪ למ"ק לכמות שמעליה - עלייה של 14%, זאת בזמן שבאותו מועד עלו תעריפי המים הביתיים בישובים העירוניים ב2.3% בלבד.

''תושבי הקיבוצים והמושבים מסבסדים את עלות המים של תושבי הערים''

בעתירה שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין בלטר, גוט, אלוני ושות', צורפה חוות דעת כלכלית שנערכה על ידי חברת עלמא ניהול ויעוץ (י.א.) בה נקבע כי התעריף שנקבע למים המסופקים על-ידי מקורות לקיבוצים ולמושבים, גבוה ב-26% מממוצע התעריפים שנקבעו לתאגידי המים והביוב וגבוה מהתעריף הגבוה ביותר שנקבע לתאגיד מים וביוב כלשהו, ומביא לכך שבפועל נושאים תושבי ישובים אלה בעלויות גבוהות בהרבה מהעלויות בהן נושאים כל יתר אזרחי המדינה בגין צריכת המים לשימוש הביתי. תעריף זה נקבע תוך המשך התעלמות מעלויות החלוקה ביישובים הקטנים, עליהם לא חלה חובת התאגדות לפי חוק תאגידי מים וביוב, ללא כל הסבר של ממש שיתמוך בעליה חדה זו, ללא תשתית עובדתית מספיקה, תוך הפלייה פסולה וקיצונית של העותרים והטלה של עלויות בלתי סבירות עליהם ועל חבריהם.

עוד קובעת חוות הדעת כי תהליך ההחלטה על העלאת התעריפים נגוע בפגמים רבים; ההחלטה של מועצת רשות המים בוצעה בחופזה, בטרם ביצעה בדיקה המחויבת על פי דין, של בדיקת העלויות בהן נושאים העותרים, ומבלי שהוצגו לצרכנים הנתונים והתחשיבים הנדרשים לשם קיום שימוע ראוי, כפי שמתחייב מהדין הכללי ומהוראות חוק המים.

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים, שאנשיו סייעו בהכנת הבג"צ: "רשות המים חוזרת ואומרת כל הזמן שהצרכן הפרטי מממן את עלות המים לחקלאים וראה זה פלא, הנתונים מראים שלאחר שנכנסה לתקפה, בינואר השנה, העלאת התעריף ב- 26%, תושבי הקיבוצים והמושבים הם המשלמים את מחיר מי השתייה הגבוה ביותר בארץ ולמעשה מסבסדים בכך את עלות המים של תושבי העיר. מדובר בעוול ובהפליה לרעה וללא סיבה של ציבור שלם, מבלי שתהיה לו אפילו האפשרות להציג את טיעוניו בהליך שימוע המתחייב בחוק."

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק