הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לאחר שנה וחצי: חודש יבוא קמח הטֵף עבור הקהילה האתיופית


כבר השבוע צפוי לצאת לדרך משלוח ראשון של טֵף, הדגן המסורתי של יוצאי אתיופיה המשמש להכנת הלחם המסורתי של הקהילה, לאחר הפסקה בת כשנה וחצי. חידוש הייבוא התאפשר הודות לעבודה מאומצת של משרד החקלאות הישראלי מול שלטונות אתיופיה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-03-2013


בשורה לקהילה האתיופית בישראל: שש מכולות עמוסות טֵף, שעליהן כ-120 טון, ייצאו עוד השבוע מאתיופיה לכיוון ישראל, לאחר הפסקה בת כשנה וחצי. חידוש הייבוא התאפשר הודות לעבודה מאומצת של משרד החקלאות הישראלי מול שלטונות אתיופיה.

שר החקלאות יאיר שמיר, בירך את השרה היוצאת אורית נוקד על מעורבותה בפתרון המשבר, ואמר כי הודות לכך בני הקהילה האתיופית בישראל יוכלו להמשיך לצרוך את הטף אליו הם מורגלים. ''מאמציהם של השרה נוקד ושל עובדי המשרד נשאו פרי בהבטחת המשך הייבוא הסדיר של הטף לישראל ומנעו משבר שהיה מביא לפגיעה חמורה בשכבות החלשות האוכלוסייה״. אמר השר שמיר.

הטֵף מיובא לישראל בצורתו הגולמית כדגן ומשמש לאפיית לחם האינג'רה המסורתי, מאכל שנחשב למוצר בסיסי ויומיומי בקרב רבים מבני העדה האתיופית. על פי הערכות, יוצאי אתיופיה בישראל צורכים כשלוש מאות טונות של דגן טֵף בשנה. קמח הטֵף מתאים גם לחולי צליאק משום שהוא נטול גלוטן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנה וחצי האחרונות סירבו רשויות החקלאות באתיופיה, הסובלת מזה כמה עשורים ממשבר מזון, לאפשר יצוא של הטף משטחי המדינה. האיסור על היצוא הביא לעליית מחירים חדה של הקמח בישראל, שהאמירו בשיאם עד ל-30 ₪ לק"ג.

בסוף שנת 2011, עוכבו בנמל אשדוד כ-60 מכולות שנשאו טף, לאחר שבדיקה גילתה כי הטף יובא ללא היתר, ולווה בתעודות מזויפות. בעקבות המחסור החמור שנוצר בארץ, והפגיעה בשכבות האוכלוסייה החלשות ביותר בקרב יוצאי אתיופיה אשר מזונם מבוסס על צריכה יומית של דגן הטף, יצאו לפני כחצי שנה שרת החקלאות אורית נוקד ומנכ"ל המשרד יוסי ישי, לפגישה עם גורמים בממשל האתיופי להסדרת והבטחת המשך הייבוא הסדיר לישראל.

בעקבות ההבנות בביקור, נחתם בין שרי החקלאות של שתי המדינות מתווה הסכם שכולל אישור לייצא את הטף לישראל. עוד הוסכם בין המדינות כי ישראל מחויבת לפקח על יבוא טף, בכדי להבטיח כי לא ייעשה ייצוא לצד שלישי. בנוסף, סוכמה רשימת כ-30 יבואנים המוסמכת להביא את הטף לישראל, זאת בכדי למנוע סחר בלתי חוקי. מאז הביקור נעשו התיאומים מול שגרירות אתיופיה בישראל, שסללו מחדש את פתיחת הייבוא. המשלוח שייצא מאתיופיה דרך הים, צפוי להגיע לישראל תוך כחודש ימים.