הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאות האורגנית היא לא ''דת''


תגובתה של מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית דר' אורנית רז, לראיון עם פרופ' חיים רבינוביץ' שפורסם בכתבתו של עמירם כהן בדה מרקר ''תפסיקו לשטוף את המוח לציבור; מזון אורגני אינו יותר בריא - רק יקר ומזהם יותר''

אורנית רז  22-03-2013



ד''ר אורנית רז ובתה תמנע, צילום: אליהו בן יגאל / ג'יני

על מדע וזהירות

ב-1948 זכה פאול הרמן מילר בפרס נובל. התגלית היתה יעילותו של חומר הדי. די. טי כמדביר מחלות. ערים שלמות רוססו בחומר זה. גם אנשים. במגזר החקלאי נהפך הדי. די.טי ל"כוכב עולה". 60 שנה לאחר מכן, אנו עדיין עומדים חסרי אונים אל מול תופעות הלוואי.

אחד הלקחים שלנו, כחברה, היא החובה שלנו לבחון ביתר זהירות את ה"אפליקציות" שאנו יוצרים לתגליות המדעיות שלנו.

קראתי בעיון את הראיון עם פרופ' חיים רבינוביץ' המציג תיזה ברורה נגד החקלאות האורגנית בטענה כי היא "דת", ומעלה על נס את הפיתוחים הכימיים בייצור המזון שלנו. טענותיו שזורות בחצאי אמיתות - וחלקן הגדול פשוט אינן נכונות.

בריאות וסביבה

אי אפשר להתעלם מריבוי העדויות המדעיות העוסקות בהשלכות הבריאותיות של חומרי ההדברה. רק לאחרונה, הוציאה הקרן לבריאות וסביבה חוברת קצרה:"על בריאות וחומרי הדברה". רפרוף קצר בתוכנה של החוברת יאפשר לכל הספקנים "לטעום" את טעם ההדברה הכימית: פגיעה בהתפתחות הילדים, נזק למערכת העצבים, פגיעה מערכת הרביה ועוד.

"לא מכיר מחקרים תומכים"?

הפרופסור מנסה לבטל את הרעיון הממשק החקלאי האורגני בטענה כי הוא "לא מכיר מחקרים". זו הערה תמוהה, שכן קיימות לא מעט עדויות מדעיות המצביעות על יתרונות בולטים של החקלאות האורגנית, הן בהיבט סביבתי והן בהיבט הבריאותי. בין השאר, נציגות מכובדת של חוקרים ישראלים, בהם פרופ' מיכאל רביב, פרופ' יעקוב קטן, ד"ר לאה צרור.

פרופ' רביב, לדוגמה, מציין במאמרו Raviv, M. (2010). Sustainability of Organic Horticulture. Horticultural Reviews. 36: 289-333. את התאמתה של החקלאות האורגנית לשמש כמודל לחקלאות בת קיימא. הוא מתאר, בין השאר, את שטחי החקלאות האורגנית כמתאפיינים במגוון ביולוגי רחב יותר, את השימוש המזערי שנעשה בתשומות חיצוניות, את השימוש החוזר בפסולות ועוד. בהשוואות של תשומת אנרגיה כוללת בין שתי שיטות הגידול נמצא ברב המקרים כי תשומת האנרגיה ליחידת תוצר נמוכה יותר בחקלאות אורגנית.

הזנה

רבינוביץ' יוצא ותוקף את "השימוש בזבלים בחקלאות האורגנית". אלא שבפועל, אין שימוש ב"זבלים". בחקלאות האורגנית שומרים על פוריות קרקע באמצעות העשרתה בקומפוסט, שעובר תהליך מפוקח של הכנה שאורך כחצי שנה, במהלכו נבדק שאינו מכיל מזהמים. הקומפוסט מביא עמו יתרונות מוכחים של הזנה לצמח, מונע שטיפת דשנים למי תהום ועוד.

הדברה

בבסיס התפישה האורגנית ההנחיה היא לא להשתמש בתכשירי הדברה כלל. התפישה דוגלת במניעה ולא בהדברה. במידה שנדרשת התערבות, הקריטריון הוא שמקור החומר, כמו גם דרך ייצורו, הוא טבעי. לא מהטעם של "בריאות", כפי שטוען רבינוביץ', אלא דווקא מהטעם הסביבתי, ההוליסטי, שאינו מעוניין להוסיף למשוואה האקולוגית משתנים חדשים שלא היו קיימים בטבע.

תהליך האישור של חומרים לשימוש בחקלאות האורגנית הוא מחמיר וקפדני. תחילה נבחן על ידי אותם הגורמים שמאשרים חומרי הדברה קונוונציונלים, ברמת החמרה זהה. בנוסף לכך, נבחנים החומרים על ידי ועדת אישורים מיוחדת, שבה כל חומר נדרש לבדיקת יעילות ועובר מבחני טוקסיקולוגיה. הניסיון להשוות בין חומרים המשמשים בחקלאות הקונוונציונלית כמו זרחנים אורגנים, קוטלי עשבייה (אטרזין וסימזין) לבין שימוש בחומרים המותרים לשימוש בחקלאות האורגנית (שמנים וסבונים) היא תמוהה.

חומרי הדברה קונוונציונליים רבים הם "סיסטמיים", חודרים לתוך הצמח דרך השורשים או העלים ועוברים לתוך הפרי. זו הסיבה למשל ששטיפה במים וסבון לא תוריד את ריכוז הרעל בתוך הפרי. בחקלאות האורגנית, מיותר לציין, אין כל שימוש חומרי הדברה סיסטמיים.

אידאולוגיה?

הפערים הגדולים בין התפישה הקונווציונלית לזו האורגנית הם קודם כל בהנחת היסוד. החקלאות הקונווציונלית רואה את משאבי הטבע כאמצעי "סחיטה", לניצול תועלתני. הרבה - ועכשיו. התפישה האורגנית, לעומת זאת, מבינה את ההכרח לשמור על איזון הטבע, על כל מרכיביו. לצד הצורך האנושי ב"סיפוקים מיידיים", החקלאות האורגנית בוחנת גם את ההשלכות של ההתערבות שלנו בטבע, בטווחי זמן רחוקים יותר - בזהירות ובאחריות. וכן, גם מטפלת בסוגיות שעדיין לא הוכרו באופן פורמלי על ידי המדע. הלקח מסיפור הדי. די. טי נלמד.

אך לא מדובר רק בפערים אידאולוגים. הרבה כסף מעורב פה, ולא הייתי ממהרת "לקנות" את "השירות לציבור ההתנדבותי" שבו מככב היום, "חניך תורן", פרופ' רבינוביץ'. תאגידי ענק המונעים ממיקסום רווחים, ממכירתם של תכשירי הדברה, דשנים ומוצרים מהונדסים גנטית. מולם, תעשייה אורגנית מתפתחת, לייצור מזון אחראי, תוך מחויבות לשמירת הסביבה. האלטרנטיבה הזו גורמת לתאגידים הגדולים האלה להיראות ממש לא טוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית 
וחוקרת בבית הספר למינהל עסקים ב-MIT
 

לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
10 מיתוסים על מזון אורגני
לא יוצאים מהפוך - משלוח סלים אורגנים
חייבים לשמור על המגזר ההתיישבותי
זה הסתיו עם הענן: טיפים לגידול תוצרת אורגנית
משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני
אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ
הולך (גם) לעזה.. - תמר ישראלי
מהומה אורגנית על לא מאומה