הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אזור הבטיחה בצפון הכינרת ייסגר לדייג למשך חודשיים


שטח זה בצפון הכינרת, המתאפיין במים רדודים וצמחיה רבה הינו אזור הרבייה העיקרי של דג אמנון הגליל שמהווה גורם חיובי במארג המזון ומסייע בשמירת המערכת האקולוגית ואיכות המים. בימים אלה, עם התחממות מי הכנרת מגיעים דגי האמנון בקרוב לחוף בכדי להטיל את ביציהם. האזור הסגור מסומן על ידי אגף הדייג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בקו מצופים גדולים וזוהרים ושילוט ברור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2013


שטח של 5,000 דונם באזור הבטיחה בצפון כינרת יסגר לדייג למשך 60 יום על מנת להגן על דגי האמנון הנמצאים בעונת ההטלה. אזור הבטיחה המתאפיין במים רדודים וצמחיה רבה מהווה מקום אידיאלי ומוגן לדגי האמנון (מושט) שבעונה זו של השנה מתקרבים אל החוף להטיל את ביציהם במים החמימים. אולם, יחד עם הדגים הרבים המתרכזים באזור, מגיעים גם דייגים המנצלים את ההזדמנות לדייג טוב ומהיר, תוך הפרת התקנה האוסרת על הדייג.

''אמנון הגליל, בהיותו דג שניזון גם מאצות, מהווה גורם חיובי במארג המזון ומסייע בשמירת המערכת האקולוגית בכינרת'' אומר מנהל מנהלת הכינרת פנחס גרין. ''במהלך 60 הימים בהם חל איסור הדייג, האזור הסגור מסומן על ידי אגף הדייג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בקו מצופים גדולים וזוהרים ושילוט ברור. איסור הדיג נועד לשמור על המערכת האקולוגית באגם ובאמצעותה על איכות המים בכינרת. עם זאת, האיסור פועל גם לטובת הדייגים והמשך פרנסתם בעתיד. איסור הדייג בבטיחה הינו רק חלק מניהול וראייה כוללת של ממשק הדייג בכינרת המתקיים לאורך השנה ושותפים לו אגף הדייג, רשות המים, המעבדה לחקר הכינרת, הדייגים וגורמים נוספים" אומר גרין.

יהודה ניצני, מרכז הפקחים של מינהלת הכינרת אומר, כי מידי שנה מוטלים קנסות ומוחרם ציוד לעשרות דייגים המפרים את התקנה, חלקם דייגים חובבים שהגיעו לדוג בכינרת ללא ידיעה על איסור הדיג, אך גם דייגים מקצועיים אשר עוברים במודע על החוק. "מתקיים פיקוח על הדיג באזור הסגור 24 שעות ביממה, גם מהים וגם מהיבשה. בכל שנה אנו מאתרים דייגים מקצועיים המגיעים בדרך כלל בחסות החשיכה ומסתירים את הרשתות בצמחיה. דייגים אלו פועלים במודע בניגוד לאיסור הדיג בתקופה זו ואף פוגעים במו ידיהם בפרנסתם. אותם עבריינים מטופלים על ידי פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, המחרימים את ציוד הדיג שלהם, סירות, רשתות ומנועים. בנוסף מאותרים גם דייגי חכה חובבנים, אך גם כאלו הדגים עם רשתות, חלקם מודעים לתקנה וחלקם לא. אני מקווה, כי השנה יהיו פחות עברייני חוק, כך שאוכלוסיית הדגים תשוב לקדמותה" אומר ניצני.

האחראים על הפיקוח והאכיפה של תקנת הדייג, הם אגף הדייג באמצעות פקחי יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, בסיוע פקחי איגוד ערים כינרת, פקחי מנהלת הכינרת, פקחי רשות הטבע והגנים והמשטרה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק