הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''כך היינו'' - תערוכת צילומים מימי קום המדינה


התערוכה לציון 65 שנה למדינת ישראל תתקיים במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי, ותציג תצלומים המהווים ביטוי ויזואלי לקשיים ולהישגים של השנים הראשונות בארץ ישראל - שנים של מאבק לצד שמחת העצמאות, ימים של קרבות לצד עלייה המונית, חבלי קליטה ועבודה קשה בבניין הארץ לצד יצירה וחיי תרבות. בצילם של אלה התנהלו חיי היום-יום

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2013



חבר קיבוץ משקה גפנים צעירות במורד הגבעות סמוך לכפר עציון

בציר בכרמים החדשים באדמת ארץ ישראל, חריש בשדות, מיון תפוזים, נטיעות והחיים בצל התנאים הקשים בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל - כל אלה יוצגו בתערוכת צילומים שתתקיים במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי לקראת יום העצמאות ה-65 למדינת ישראל.

הצילום הוא כלי מרכזי בהבניית התודעה והזיכרון הלאומי של העמים המודרניים. גם הקמת מדינת ישראל ושיבת העם למולדתו כרוכים היו בבניית מאגר דימויים של ארץ מולדת, דמות החלוץ, המיישב והעובד את אדמתו, לפני ועם הקמת המדינה. רבים מן האירועים, הסמלים והדימויים הקשורים במדינה החדשה הושפעו מתבניות שקלט המתבונן באמצעות תצלומים.

בתערוכה תמונות שנבחרו מתוך "אוצר התמונות הלאומי" של קום המדינה, תקופה בה חרשו, נטעו וזרעו בישובים החקלאיים בתנאים הקשים בכדי "להוציא לחם מן הארץ''. התמונות מתארות את החיים בשנים הראשונות, השנים בהן עוצבה דמותנו הלאומית והן מאפשרות להבין ולחוות את התהליכים והשינויים שעברה החברה בישראל בכל תחומי החיים.

התצלומים מהווים ביטוי ויזואלי לקשיים ולהישגים בשנים של מאבק לצד שמחת העצמאות, ימים של קרבות לצד עלייה המונית, חבלי קליטה ועבודה קשה בבניין הארץ לצד יצירה וחיי תרבות. בצילם של אלה התנהלו חיי היום-יום: אזרחי הארץ נאבקו במחסור במים, התמודדו עם קשיי הצנע והקיצוב, בישלו על פרימוסים ופתיליות, ועמדו בתור: בתור למים, בתור לנפט, בתור מאחורי עגלת הקרח, בתור לקופת חולים, בתור לחנויות הבגדים והבשר. בוססו בבוץ בשבילי המעברות, בין הבדונים והפחונים. כיבסו בגיגיות, התרחצו במקלחות ציבוריות או בדליים וקערות.

המוזיאון מציע ביום העצמאות כניסה ללא תשלום, כחלק ממסורת רבת שנים שמנהיג יוזם גני התעשייה והמוזיאונים - התעשיין סטף ורטהימר מלוחמי הפלמ"ח, שגם הקים את גני התעשייה בפריפריה, כתפישה ציונית לחיזוק הנגב והגליל. התערוכה תינעל ב-21 באפריל 2013.

לפרטים: המוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי - 04-6816702, www.omuseums.org.il



באדיבות מחלקת הצילום, לשכת העיתונות הממשלתית



באדיבות מחלקת הצילום, לשכת העיתונות הממשלתית



יהודה חוקובסקי, צבר בן 21, בוצר ענבים בכרם בצובה. 1949 - טדי בראונר



באדיבות מחלקת הצילום, לשכת העיתונות הממשלתית

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק