הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שלום שמחון - יו''ר ניר שיתופי ויו''ר המרכז החקלאי


המינוי נעשה בהסכמה בין מזכ''ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי למזכ''ל תנועת המושבים מאיר צור. מדובר בשתי אגודות, שהוקמו בראשית תקופת ההתיישבות בארץ ישראל על ידי ההסתדרות הכללית, כמייצגות של העובדים החקלאים וכזרוע ביצועית להתיישבות החקלאית ולהתיישבות השיתופית

נחמן גלבוע, הזמן הירוק  28-03-2013


שר התמ"ת לשעבר, שלום שמחון, ממושב אבן מנחם, מונה לאחרונה לתפקיד יו"ר ניר שיתופי ויו"ר המרכז החקלאי. מדובר בשתי אגודות, שהוקמו בראשית תקופת ההתיישבות בארץ ישראל על ידי ההסתדרות הכללית, כמייצגות של העובדים החקלאים וכזרוע ביצועית להתיישבות החקלאית ולהתיישבות השיתופית. המרכז החקלאי הוקם ראשון בבעלות כלל החקלאים, וממנו הוקם ניר שיתופי בבעלות ההתיישבות השיתופית. חלק מהנכסים של ההתיישבות השיתופית נרשמו על שם המרכז החקלאי וחלק אחר על שם ניר שיתופי.

כיום, עיקר תפקידה של ניר שיתופי הוא באחזקת הנכסים המשותפים לתנועה הקיבוצית ולתנועת המושבים. המרכז החקלאי התנתק מההסתדרות, כשהפכה ב-1994 לאיגוד מקצועי בלבד, והמשיך להתנהל כגוף המייצג את החקלאים ואת האינטרסים שלהם מול מוסדות השלטון. ב-2001 הוקמה התאחדות חקלאי ישראל, שאליה הועברו רוב תפקידי המרכז החקלאי. למרות זאת, נותר המרכז החקלאי כמעין אגודת-מדף, המחזיקה בנכסים של הקיבוצים ושל המושבים, כדי שהחברים החדשים בהתאחדות חקלאי ישראל לא יוכלו לתבוע חלק מהנכסים, השייכים למרכז החקלאי ולניר שיתופי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לתפקידים המרכזיים בשתי האגודות לא נבחרים על ידי מכרזים, אלא מתמנים בהסכמה בין התנועה הקיבוצית לתנועת המושבים. כשנציג אחת התנועות ממלא את תפקיד יו"ר האגודה, התנועה השנייה מקבלת את תפקיד המנכ"ל. כך, עד לפני מספר חודשים מילא את תפקיד מנכ"ל ניר שיתופי, אבנר ברזילי מנגבה, כשבתפקיד היו"ר משמש גזבר תנועת המושבים, שמואל ברקוביץ. כיום ממלאים את שני התפקידים המרכזיים שני מזכירי תנועות לשעבר: זאב (ולוולה) שור משמש מנכ"ל ניר שיתופי ושלום שמחון הוא היו"ר. שמחון כיהן בעבר כיו"ר המרכז החקלאי, והוא העביר את התפקיד לגברי ברגיל, שבעת היותו מזכיר התנועה הקיבוצית שמש יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, יחד עם נציג המושבים, יוסטה בלייר ז"ל, כמנכ"ל, ומאז שסיים את תפקידו בתנועה נותר יו"ר המרכז החקלאי. במרכז החקלאי לא קיים כיום תפקיד מנכ"ל.

בתגובה לטענה שהעלו חברים בתנועה הקיבוצית, ולפיה הודח ברגיל מהתפקיד כדי למצוא לשמחון סידור עבודה, כפי שלפני כן הודח אבנר ברזילי כדי למוצא לוולוולה סידור עבודה, אומר ברגיל כי הוא היה זה שביקש להחליפו בתפקיד, שאותו הוא מילא בארבע השנים האחרונות. "ביקשתי לסיים את התפקיד ולהתפנות לדברים אחרים", מסביר ברגיל, "ושלום שמחון חזר לתפקיד יו"ר המרכז החקלאי. המינוי שלו נעשה בהסכמה בין איתן ברושי למאיר צור".

הכתבה פורסמה בעיתון הזמן הירוק