הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמיר טוב לחקלאות


בשנים האחרונות הפך משרד החקלאות, ממשרד כלכלי מוביל ומתווה דרך שבראשו עמדו מנהיגים מרכזיים במדינה כאריאל שרון, לוי אשכול, משה דיין, חיים אורון ואחרים, למשרד משני במדרג משרדי ממשלה. עכשיו החקלאים בנגב אופטימים עם מינויו של יאיר שמיר לשר החקלאות

יאיר מנע *  28-03-2013


החקלאים בנגב אופטימיים. הם לא אופטימיים בשל כמות הגשמים הזעומה שירדה בחורף האחרון בנגב, הם לא אופטימיים בגלל הקלת מס זה או אחרת שהובטחה להם ושהם לא קיבלו והם גם לא אופטימיים בשל עליית מחירי התשומות החקלאיות. החקלאים בנגב אופטימיים כי יאיר שמיר מונה לתפקיד שר החקלאות.

בשנים האחרונות הפך משרד החקלאות, ממשרד כלכלי מוביל ומתווה דרך שבראשו עמדו מנהיגים מרכזיים במדינה כאריאל שרון, לוי אשכול, משה דיין, חיים אורון ואחרים, למשרד משני במדרג משרדי ממשלה.

מינויו של איש עשייה וכלכלה בכיר, שגם נמנה עם בכירי מפלגת השלטון, לתפקיד שר החקלאות, מבטיח שהפעם יעמוד בראש המשרד החשוב, איש בעל ראיה כלכלית רחבה, כזה שיוכל להתוות מדיניות ברורה וכזה שיוכל להציג ולייצג כראוי את עמדת החקלאים והחקלאות בישראל, מול משרדי הממשלה והרשויות השונות.

בשנים האחרונות ספגו החקלאים והחקלאות חבטות רבות. זה קרה בעימותים עם משרד הפנים ורשויות ההגירה על ידיים עובדות, זה קרה במאבק מול משרד התשתיות ורשות המים על מחירי מים הוגנים וזה קרה גם בהתמודדות עם משרדי התמ"ת והאוצר על קביעת מחירי מטרה לתוצרת חקלאית.

רבים לא יודעים או לא מבינים שהחקלאים בישראל מממשים למעשה את החזון הציוני הלכה למעשה. באמצעות עיבוד הקרקע ואחזקתה, שומרים החקלאים למעשה על אדמות המדינה מפני פלישות של גורמים שונים. החקלאים בישראל ניצבים בצמרת העולמית בכל הקשור לפיתוח ויישום שיטות גידול והשקייה מודרניות ועוד ועוד. החקלאות בישראל היא הסמל לאחיזה של עם ישראל בקרקע ואת הסמל הזה יש לעודד ולחזק.

לא תמיד מצליחים החקלאים לזכות בכתף תומכת בקרב משרדי הממשלה. אינטרסים מאינטרסים שונים מתערבבים לעיתים זה בזה, ולא אחת יוצא שידם של החקלאים, והחקלאות בכלל, על התחתונה. לאורך שנים רבים, הצליחו פקידי משרד האוצר להוכיח לכולנו, שנקודת המבט שלהם ומשנתם הכלכלית נעדרת ראייה רחבה של חזון מדיני כלכלי. לנהל מדינה זה לא דבר פשוט ואינטרסים ארוכי טווח לא נמדדים בשאלה של רווח או הפסד כלכלי. לפתוח במלחמה או להפציץ במקום זה או אחר, זה לא עסק כלכלי רווחי אבל זה צורך קיומי. גם להחזיק חקלאות יציבה וחסונה בישראל, שמאפשרת אי תלות בגורמים זרים, היא לא תמיד עסק כלכלי שנמדד ברווח, אבל הערך שלה עצום והיא צורך קיומי. את זה פקידי האוצר לא אוהבים לדעת, אבל את זה יאיר שמיר יודע היטב.

בכירים מתנועת 'ישראל ביתנו' ואביגדור ליברמן עצמו, אמרו פעמים רבות שהם רואים עצמם כנציגי החקלאים בישראל. ואכן, במהלך כהונת הכנסת הקודמת, זכו החקלאים לתמיכה בלתי מסויגת בועדות הכנסת השונות, מצד ח"כים של 'ישראל ביתנו'. בשל כל הסיבות שמניתי עד כה, מינויו של יאיר שמיר לתפקיד שר החקלאות, מפיח רוח של תקווה בקרב חקלאים רבים.

הכותב  יאיר מנע הוא מנכ"ל חברת מושבי הנגב, החברה החקלאית הגדולה בישראל המשותפת ל-34 מושבי המועצות האזוריות מרחבים ושדות נגב.


» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק