הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פסח 1918: חיים וייצמן בראש ועד הצירים בארץ ישראל


סרטון נדיר שמתעד את ביקור ויצמן בארץ-ישראל בראשית ימי המנדט הבריטי. לרגל החג ולציון 60 שנים למותו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל, הועלה לרשת הסרטון הנדיר שמתעד את הביקור. חוקר הקולנוע יעקב גרוס: אם תרצו - אלו הם הצעדים המעשיים הראשונים להקמת מדינת ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-03-2013




לפני 95 שנה בדיוק, בפסח תרע"ח (1918), ביקר חיים ויצמן בארץ ישראל. לרגל החג ולציון 60 שנים למותו של הנשיא הראשון של מדינת ישראל, הועלה ליוטיוב סרטון נדיר שמתעד את הביקור.

את הסרטון העלה לאינטרנט חוקר הקולנוע העברי יעקב גרוס. ואלה הדברים שכתב עם פרסום הסרט: ''במלאת 95 שנה להגעתו של חיים וייצמן לארץ ישראל בראש ועד הצירים, ובחלוף 60 שנה למותו, ראיתי לנכון להעלות סרטון המציג את הצעדים הראשונים לתקומת הבית הלאומי בארצנו. (ויצמן ביקר לראשונה בארץ בשנת 1907) רבים נוטים לשכוח שחיים וייצמן היה הדמות המרכזית במשך יותר מ-30 שנה בתנועה הציונית שהובילה להקמת המדינה ומוסדותיה, ובמקביל לפיתוח ההשכלה הגבוהה בארץ. וויצמן היה האיש שהגשים את חזונו של הרצל, והגעתו בפסח תרע"ח - 1918 בראש המשלחת הציונית פתחה דף חדש בתולדות היהודים בעולם!

עם חיים וייצמן צועדים בתל-אביב ובירושלים: מ.ד. אידר, ישראל זיו, ליאון סיימון, סילוואן לוי, יוסף קאואן, אהרון אהרונסון, אדווין סמואל, ג'ימס רוטשילד, בצלאל יפה, זלמן גלוסקין, דוד לבונטין ועוד.

אם תרצו - אלו הם הצעדים המעשיים הראשונים להקמת מדינת ישראל. סרט זה הוא כנראה גם אחד השרידים הבודדים לסרט העברי הראשון של יעקב בן דב "יהודה המשוחררת", סרט שפרשיית אובדנו תועדה ע"י בית משפט השלום בירושלים ב1927. ואף על פי כן - אני תקווה שימצא באחד הימים.''

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק