הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


20% מצריכת הדבש השנתית בישראל - בפסח ובמימונה


על פי נתוני מועצת הדבש בחג הפסח ובמימונה צריכת הדבש בישראל עומדת על כ-800 טונות. גם לאורך כל השנה הביקוש לדבש נמצא במגמת עלייה. בשנה שעברה צרכו הישראלים כ-4,500 טונות בשנה, נתון שמצביע על מודעות גוברת בקרב הציבור לצריכת מזון יותר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-03-2013



משפחת חיון הדבוראים מבנימינה בהכנות למימונה. צילום: מירב חיון

צריכת הדבש בחג הפסח והמימונה  תעמוד השנה בדומה לאשתקד  על כ-800 טונות דבש, שהם כ-20% מצריכת הדבש השנתית בישראל.  כך על פי נתוני מועצת הדבש. צריכת הדבש לקראת חג הפסח נמצאת בעלייה בשנים האחרונות, שכן הדבש אינו משמש רק כממרח, אלא גם לבישול ותיבול מאכלים, מאפים וסלטים וכן כממתיק הטבעי במקום סוכר. כמו כן בחג המימונה, שהפך לחג לאומי, השימוש בדבש הוא רב בהכנת המופלטות, דברי מתיקה, עוגות ועוגיות מסורתיות.

גם לאורך כל השנה הביקוש לדבש בישראל נמצא במגמת עלייה. סקר שערכה מועצת הדבש מגלה, כי ישנה עלייה בתפוקת הדבש ובמקביל גם עלייה בצריכת הדבש על ידי הציבור. עד השנים האחרונות עמדה צריכת הדבש על כ-3,500 טונות בשנה, כחצי קילו לנפש, בשנה שעברה הגיעה צריכת הדבש ל-4,500 טונות. העלייה בביקוש לדבש אינה רק בחודשי החגים, אלא גם לאורך השנה, נתון המצביע על מודעות גוברת בקרב הציבור הישראלי לצריכת מזון בריא ולסגולותיו הבריאותיות והרפואיות של הדבש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

למרות היקפי פריחה גדולים שהקדימו השנה, כבר מסוף פברואר, עקב מזג אויר חם מהרגיל בעונה זו, במועצת הדבש עדיין עוקבים בדאגה אחר מצב הפריחה במטעי הפרי ופרחי הבר בישראל המשמשים צוף לדבורי הדבש. זאת בעקבות היעלמות שליש מכמות הדבורים בעולם בשנים האחרונות. במועצת הדבש מקווים, כי המשקעים הרבים שירדו בעונת החורף יביאו להיקפי פריחה גדולים בפרדסים, במטעי האבוקדו ובשטחי פרחי הבר. החשש הינו מהעדר משקעים נוספים שיפגעו בפריחה העתידית במהלך הקיץ, או חמסינים שיפגעו בפריחה הקיימת. במידה ואכן תהיה פריחה שופעת ובעקבותיה עליה בתפוקת הדבש, יקטן היקף יבוא הדבש העומד על כ-1,000 טונות  בשנה.

 "ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ-215 מיליארד דולר'' אומר מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה לתל"ג החקלאי''. בישראל כיום 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות. אנו מקווים, כי השנה תהיה פריחה טובה בישראל להאבקת הגידולים החקלאיים וייצור דבש".