הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנגד ארבעה בנים - התשובה האורגנית


בניגוד לתפיסה החקלאית הקונבנציונלית הרווחת, הרואה בניצול משאבי הטבע הכרח לצורך מקסום ייצור המזון, החקלאות האורגנית מציגה אלטרנטיבה מאוזנת ומושכלת. תשובות לטענות שכיחות כנגד התפיסה האורגנית

אורנית רז  01-04-2013


שוק המזון האורגני בישראל מגלגל מדי שנה כמיליארד שקל. מעל 90% מהתוצרת האורגנית מיועדת ליצוא. עיקר שווקי היצוא הם במערב אירופה, כשגרמניה היא הלקוחה הגדולה ביותר של התוצרת האורגנית הישראלית. השוק האורגני העולמי הגיע השנה ל-62.9 ביליון יורו, 4 ביליון יותר בהשוואה לשנה שקדמה לה.

בישראל קיימים כ-600 מגדלים אורגנים וכ-200 יצרני מזון אורגני ויצרני תשומות. השוק האורגני המקומי התפתח מאוד בחמשת השנים האחרונות. לצד ההצע ההולך וגובר ברשתות המזון, החלו להתפתח "גני ירק" מקומיים, המוכרים תוצרת אורגנית ישירה למגדלים, ללא פערי תיווך. כשליש מהיקף המכירות של התוצרת האורגנית הנמכרת היא תוצרת טרייה של פירות וירקות.

רשע מה הוא אומר? "אורגני זו דת"

זו הטענה השכיחה ביותר שתשמעו מאלה שאין להם דרך עניינית להתמודד עם התפיסה האורגנית. החקלאות האורגנית היא שיטה חקלאית המבוססת על קודים ערכיים של בריאות, סביבה, הוגנות ואחריות. פיתוחים חקלאיים ושיטות מתקדמות בחקלאות מיושמות בזהירות רבה, תוך התחשבות בכלל המערכות הקיימות בטבע. בניגוד לתפיסה החקלאית הקונבציונאלית הרווחת, הרואה בניצול משאבי הטבע הכרח לצורך מיקסום ייצור המזון, החקלאות האורגנית מציגה אלטרנטיבה מאוזנת ומושכלת.

בעשור האחרון זוכה השיטה האורגנית לחיזוק מדעי, הרואה בה מודל לחקלאות בת קיימא. עם התפתחות החקלאות האורגנית והעדויות ליתרונותיה הבריאותיים והסביבתיים גדלה ההתנגדות של בעלי אינטרסים כלכליים. למרות זאת, מדינות רבות בעולם, ביניהן מדינות האיחוד האירופי, פועלות לעודד חקלאים מקומיים להסב שטחי חקלאות לאורגנים מתוך הכרה בחשיבותה. בשנים האחרונות גדל היצע התוצרת האורגנית וניתן למצוא בשווקים תוצרת אורגנית מפוקחת במחיר השווה לכל נפש.

תם, מה הוא אומר? איך אפשר להתמודד עם מזיקים?

החקלאות האורגנית שוללת מכל וכל שימוש בחומרים כימיים. הממשק האורגני בהווייתו הוא ממשק מניעתי, שבו נעשה שימוש מאוזן ומבוקר בחומרי הזנה, תוך שמירה על הסביבה ובריאות הקרקע. החקלאי האורגני הנבון נוקט בדרכים מגוונות להימנע מלכתחילה מהמזיק. הרעיון הוא שממשק חקלאי מאוזן יפחית את הצורך בהתערבות חיצונית. בין השאר, ע"י שימוש ברשתות כיסוי, שימוש באויבים טבעיים ואף ע"י צמחי מלכודת. טיפול בחומר ייעודי לחקלאות אורגנית נעשה רק כאשר כלו כל הקיצין ויש חשש לסכנה מיידית לגידול. החומרים שמשתמשים בהם הינם חומרים טבעיים, דוגמת סבונים או שמנים, שהוכח שאינם רעילים ופגיעתם בסביבה היא מינימלית.

ושאינו יודע לשאול? "אורגני" מעוגן בחוק

בישראל קיים חוק שמגדיר מה נחשב אורגני, המסמיך את משרד החקלאות לפקח על הייצור. משרד החקלאות עושה זאת באמצעות חברות פיקוח אותן הוא מפעיל מטעמו. לפיכך, כדי לדעת אם מוצר הוא באמת אורגני, יש לחפש עליו את סמל משרד החקלאות ואת סמל חברת הפיקוח, המעיד כי התוצרת מפוקחת על פי הסטנדרטים המקומיים. בנוסף, מומלץ גם לחפש את סמל הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית "טוב השדה", המעיד כי תהליך גידול התוצרת לווה על ידי מדריכים מוסמכים. מזון המכיל רכיבים של הנדסה גנטית הנו אסור בהתאם לתקני הייצור האורגנים.

חכם מה הוא אומר? "בגלל מה שאין בו"

"שיאנית הרעלים בגידולי השדה" - כך הוכתרה מדינת ישראל בשנה האחרונה. נתוני הלמ"ס חשפו אמת מפחידה: רמת החומר הרעיל בחומרי ההדברה של ירקות ופירות בישראל היא הגבוהה ביותר במדינות המפותחות. חודשים ספורים קודם לכן פורסם דו"ח מדאיג ביותר של מבקר המדינה ביחס לחומרת שאריות חומרי הדברה במזון שלנו - דו"ח קשה, המצביע על הימצאות חומרי הדברה מסוכנים, על היעדר פיקוח וכשלים חמורים בתחום ההדברה בישראל.

לעומת זאת, במזונות האורגנים התקן קובע "אפס" שאריות חומרי הדברה. מבלי לייתר את הטיעונים הסביבתיים ואת הטיעונים בדבר הערכים התזונתיים, הסיבה המרכזית לצריכת מזון אורגני היא בגלל מה שאין בו: חומרי הדברה כימיים, דשנים כימיים, הורמונים סינתטיים, הנדסה גנטית, חומרים משמרים וצבעי מאכל סינתטיים.

הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית, ארגון גג המרכז את כלל החקלאים, יצרני המזון האורגני והתעשייה בישראל. 
חוקרת בבית הספר למינהל עסקים ב-MIT
 


לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
החקלאות האורגנית היא לא "דת"
10 מיתוסים על מזון אורגני
לא יוצאים מהפוך - משלוח סלים אורגנים
חייבים לשמור על המגזר ההתיישבותי
זה הסתיו עם הענן: טיפים לגידול תוצרת אורגנית
משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני
אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ
הולך (גם) לעזה.. - תמר ישראלי