הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחר: דיון בבג''ץ בפרשת משחטת ''אדום אדום''


הווטרינרים שהתרשלו נותרו בתפקידם, ובארבעת החודשים מאז התחקיר לא גובשו נהלים למניעת המשך ההתעללות. המתעללים טרם הועמדו לדין. בארגוני בעלי החיים דורשים מצלמות אינטרנט בבתי-המטבחיים שישדרו לאתר אינטרנט עצמאי, זאת לדבריהם, נוכח הכשל בפיקוח על המשחטה. משרד החקלאות: ''בוצעו פעולות רבות ומשמעותיות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-04-2013


מחר (ד' 3.4.2013) ידון בג"ץ בעתירת עמותות "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" הדורשת לסגור את משחטת "בקר תנובה" עקב עבירות לכאורה על חוק צער בעלי-חיים, שנחשפו בתחקיר כלבוטק בחודש דצמבר האחרון.

בתחקיר שערך רונן בר, עיתונאי ופעיל ב'אנונימוס' שהתקבל לעבודה במשחטה, תועדה במצלמה נסתרת התעללות חריפה בבעלי החיים. בין היתר תועדו הכאת עגלים וטלאים במקלות ובשוקרים חשמליים, גרירת עגלים במלגזות, השלכת טלאים באוויר ותליית החיות לאחר השחיטה בעודן בהכרה, נאבקות ממושכות.

מעמותת 'אנונימוס' נמסר היום, כי מהמסמכים שהגיש משרד החקלאות לבג"ץ לקראת הדיון עולה, כי עד לשידור לא היו בישראל כל נהלים לטיפול בבעלי-חיים בבתי-מטבחיים ולמניעת התעללות בהם. הצורך בנהלים עלה רק בעקבות החשיפה הטלוויזיונית, וגם בחודשים שחלפו מאז השידור לא הצליח המשרד לגבש נהלים כאלה.

''כעת נחשף במסמכים, כי הווטרינרים של משרד החקלאות שכשלו בפיקוח במשחטה נותרו בתפקידיהם'' אומרים באנונימוס. ''מנהל השירותים הווטרינריים ד"ר נדב גלאון, אמנם קבע כי הווטרינרים במשחטה לא מילאו את חובתם החוקית והמקצועית, אך נמנע מלהעבירם מתפקידם''. במכתב המצורף לתגובת הפרקליטות לבג"ץ כותב ד"ר גלאון: "אכן, לפי בדיקתי, הפיקוח בבתי המטבחיים מטעם השירותים הווטרינריים לא כלל הנחיות מפורטות בכתב בנושא מניעת צער בעלי-חיים. אולם, יש לצפות מכל רופא וטרינר שגם מתוך ידיעה כללית של החוק, לימודיו, הידע הרפואי שלו והשכל הישר, ידע שפעולות שנראו בכתבה הן בלתי ראויות ומוטלת עליו החובה למנוע את התרחשותן. הדבר נובע הן מחובתו החוקית של כל אדם לקיים את הוראות חוק צער בעלי-חיים, אך גם ובפרט מחובתו האתית המיוחדת של כל רופא וטרינר באשר הוא". למרות ההכרה בכשל הווטרינרים הסתפק ד"ר גלאון ב"חידוד האחריות והנהלים" והווטרינרים נותרו בתפקידיהם. הד"ר גלאון קבע כי יהיה צורך בחודשיים נוספים לכל הפחות לשם השלמת ניסוח הנהלים.

גם עובדים בכירים בתנובה שתועדו מעורבים בהתעללות נותרו בתפקידיהם. מהמסמכים שהגישה תנובה לבג"ץ עולה כי פוטרו מנהל המפעל ושני עובדים זוטרים, אך כל העובדים האחרים שתועדו מתעללים בבעלי-חיים נותרו בתפקידיהם. אחראי הבטיחות של המפעל, שצולם בעודו מנחה את העובד הסמוי לחשמל את העגלים נותר בתפקידו. כך גם מ"מ מנהל קו השחיטה שתועד מחשמל שוב ושוב עגל שאינו מסוגל ללכת, ואחר-כך מפקח על גרירתו על הארץ באמצעות מלגזה. לא פוטר אף מנהל קו השחיטה, שהנחה לגרור כבשים ברגליהם ולהכות אותם בכוח.

 "זה מקומם שארבעה חודשים לאחר התחקיר דבר לא השתנה'' אומר עו"ד יוסי וולפסון, המייצג את ארגוני בעלי החיים בעתירה. ''תנובה ומשרד החקלאות טוענים שהותקנו מצלמות אבטחה בבית המטבחיים. לנוכח הכשל בפיקוח על המשחטה, נדרשת שקיפות - אנו דורשים שהצילומים ישודרו לאתר אינטרנט עצמאי, על מנת לאפשר למומחים בלתי-תלויים לפקח על הנעשה במשחטה".

משרד החקלאות: בוצעו פעולות רבות ומשמעותיות

ממשרד החקלאות נמסר, כי עם היוודע האירוע הורה מנהל השירותים הווטרינריים במשרד על ביצוע פעולות מיידיות רבות ומשמעותיות, הקצאת משאבים, תהליכי הפקת לקחים והטמעת המסקנות על מנת שלא יישנו אירועים דומים, וכדי שיתוקנו הליקויים שהובילו לכך.

יום לאחר פרסום כתבת התחקיר, ביום שישי ה-7.12.12 (יום בו לא מתקיימת שחיטה), ערך ד"ר מוחמד עבד אל חאלק, רופא וטרינר ראשי לבתי מטבחיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, הדרכה לרופאים הווטרינרים המפקחים בבית המטבחיים. לאחר מכן, בטרם החל יום העבודה הראשון שלאחר פרסום כתבת התחקיר, התקיים בבית המטבחיים ביום ראשון, ה-9.12.12, תדרוך נוסף ומפורט לרופאים הווטרינריים המפקחים ולצוות הבכיר בבית המטבחיים בעניין מניעת צער בעלי חיים בבית המטבחיים ורווחת המקנה המוחזק במכלאות בית המטבחיים. בנוסף, ד"ר עבד אל חאלק נכח בבית המטבחיים במהלך מספר ימי פעילות לצורך המשך הפיקוח על קיום ההוראות שניתנו במסגרת התדרוכים.

כבר ביום 11.12.12 הותקנו מצלמות אבטחה בבית המטבחיים. לרופאים הווטרינרים המפקחים, הן בבית המטבחיים והן בשירותים הווטרינרים, נגישות מלאה לצילומים אלה. משרד החקלאות הבהיר לבתי המטבחיים כי על הרופא הווטרינר המפקח לקיים צפייה רנדומלית בשידור המצלמות במהלך השוטף של עבודתו, ולקיים רישום בעניין זה. בנוסף, קיום הנחייה זו נבדק במסגרת הביקורות המתקיימות על ידי משרד החקלאות בבתי המטבחיים, תוך צפייה עצמאית נוספת בהקלטות אלו. נוסף על כך, התקנת מצלמות נקבעה כהנחיה רוחבית בכל בתי המטבחיים. נכון להיום, הותקנו מצלמות וידאו פעילות של כל בתי המטבחיים ובתי הנחירה לחזירים הפעילים, מלבד שני בתי מטבחיים הנמצאים בתהליכי רכישה והתקנת המצלמות.

בעקבות שידור כתבת התחקיר ועוד בטרם הוגשה תלונה, נפתחה חקירת משטרה משולבת עם יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) של משרד החקלאות, בליווי המחלקה המשפטית של משרד החקלאות. ממצאי החקירה מצויים כרגע בפרקליטות מחוז צפון לקבלת החלטה האם יוגשו כתבי אישום בעקבות ממצאי החקירה המשטרתית.

במקביל לחקירה, ארבעת הרופאים הווטרינריים המפקחים בבית המטבחיים זומנו לשימוע במשרד החקלאות. בעקבותיו הוחלט שלא לבטל את הסמכתם בשלב זה. יחד עם זאת, ראה לנכון מנהל השירותים הווטרינריים לקבוע כי הרופאים הווטרינריים המועסקים בבתי המטבחיים נושאים באחריות על המתרחש בבית המטבחיים בכל הקשור למניעת סבל מבעלי החיים עד לשחיטתם. על כן, הם נדרשים להגביר את הפיקוח על מניעת צער בעלי חיים בבית המטבחיים, בהתאם לתקנות החלות בנושא ולהוראות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. נקבע כי לאחר השלמת החקירה המשטרתית והחלטה אם להגיש כתבי אישום בנושא, ייבחן הנושא בכללותו בשנית לאור הממצאים הנוספים.

במסגרת הפעולות המיידיות שנקט מנהל השירותים הווטרינריים לאחר פרסום כתבת התחקיר, התבצע ביום 13.12.12 כנס חירום של כלל הרופאים הווטרינרים המפקחים ומפעילי בתי המטבחיים, לחידוד ההנחיות והנהלים בבתי המטבחיים, בנושאים של מניעת צער בעלי חיים. כנס נוסף לרופאים הווטרינרים המפקחים התקיים ביום 20.2.13. זאת ועוד, מספר הרופאים מטעם מטה השירותים הווטרינריים המבצעים ביקורי פיקוח בבתי מטבחיים הוגדל פי 6(!!). ומאז הגשת התגובה המקדמית, התבצעו על ידי השירותים הווטרינריים 6 ביקורות נוספות בבית המטבחיים במסגרתן לא התגלו ליקויים חריגים. במקביל, הוחלט על ביצוע עבודת מטה בשירותים הווטרינריים לעדכון נהלי עבודה ופיקוח בבתי המטבחיים, תוך התאמתם לנורמות בינלאומיות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק