הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תקנות הריצוף בלולים: בג''ץ דחה את עתירת מגדלי העופות


שופטי בית המשפט העליון ביקשו ממשרד החקלאות לנמק בתוך 30 יום את עמדתו ביחס לדרישת המגדלים לסייע להם בעלות הגבוהה של ריצוף הלולים. לדברי מזכיר ארגון מגדלי העופות 75% מהלולים בישראל אינם עומדים בדרישות של התקנות החדשות שנכנסו לתקפן לפני מספר ימים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-04-2013


בג"צ דחה שתי עתירות שהגישו מגדלי העופות בנושא התקנות המחייבות אותם להתקין רצפות בטון בלולי פטם, שנועדו לצמצם את הסיכון לתחלואה בעופות. לפיכך, התקנות נכנסו לתוקף כמתוכנן בתחילת חודש אפריל.  נגד התקנות הוגשו שתי עתירות נפרדות על ידי עו"ד איילת רייך-מיכאלי ועו"ד גיל להב, המייצגים קבוצות מגדלים.

העותרים קבלו על ההשקעה הכספית הכבדה המוטלת עליהם והצביעו על פגמים משפטיים רבים שנפלו באגרת ששלחו השירותים הווטרינרים בנוגע לכניסת התקנות לתוקף כולל סתירה בין האיגרת לתקנות עצמן, חוסר סבירות וסמכות ופגיעה בעקרון השוויון וזכויות היסוד. שופטי בית המשפט העליון ביקשו ממשרד החקלאות לנמק בתוך 30 יום את עמדתו ביחס לדרישת המגדלים לסייע להם בעלות הגבוהה של ריצוף הלולים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי מזכיר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ, המגדלים מבינים את החשיבות בריצוף הלולים, אולם אינם מסוגלים לשאת לבדם בהוצאות שמגיעות לסכום של מעל 50 מיליון שקלים. ללא התגייסות משרד החקלאות, רבים מהם יאלצו לפרוש מהענף, משום שלא יוכלו לעמוד בהשקעה הנדרשת. משרד החקלאות העמיד בעבר סכום שנועד לסייע למגדלים בריצוף אך באותה עת לרבים מהם לא היה רישיון עסק ולכן לא עמדו בדרישות הסף ומרבית התקציב נותר בקופת המדינה. ''כיום נושא הרישוי הוסדר והמגדלים יכולים לחדש את תוכנית הסיוע. אנו נשמח לגבש יחד עם משרד החקלאות מסלול לשדרוג הלולים בהתאם לנדרש בעזרת סיוע של תקצוב ממשלתי'' אמר אלקבץ.

מזכיר ארגון מגדלי העופות מעריך כי 75% מהלולים בישראל אינם עומדים בדרישות של התקנות החדשות. אצל חלקם נדרשות השקעות כבדות ואצל אחרים התאמות בקנה מידה קטן יותר. אלקבץ פנה לשר החקלאות יאיר שמיר, בבקשה להיפגש עימו ולהציג בפניו את תמונת המצב בלולים ואת ההשקעות הדרושות לצורך העמידה בתקנות. כמו כן הוא קרא לשירותים הווטרינרים לגלות גמישות וסבלנות עד להסדרת נושא המימון כדי לא לכרות את מקור פרנסתם של מגדלים רבים.