הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גת מרשימה בת 1500 שנה נחשפה בחמי יואב


בחפירות הצלה של רשות העתיקות בסמוך לחמי יואב שבדרום השפלה, נחשף יישוב מהתקופה הביזנטית ובו השתמרה גת מרשימה לייצור יין. הגת ששטחה כ-100 מ''ר מורכבת ממשטח דריכה, בורות איגום ותאים להתססת הענבים. נראה שבעלי הגת היה נוצרי, משום שבסמוך לגת נחשף דגם מחרס של כנסיה, שאינו שכיח במחקר הארכיאולוגי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-04-2013


בחפירות הצלה של רשות העתיקות בסמוך לחמי יואב שבדרום השפלה, נחשף יישוב מהתקופה הביזנטית ובו השתמרו גת מרשימה ודגם מחרס של כנסיה.  החפירות  מבוצעות לפני הקמת גן אירועים במקום.

לדברי מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות ד"ר רינה אבנר, הגת, ששטחה עולה על 100 מ"ר, מורכבת משטח דריכה גדול ומרוצף באריחי חרס ובו נמצא מסד של בורג לסחיטת ענבים. בצד המערבי של משטח הדריכה נחשפו שלושה בורות אשר אליהם זרם התירוש. בורות האיגום עוצבו בקפידה על ידי מגרעות בדפנות, המאפשרות זליגת הנוזל באופן מבוקר, והם טויחו בטיח הידראולי למניעת חלחול התירוש אל האדמה. סביב משטח הדריכה נחשפו תאים שנועדו להתססת הענבים עם הגיעם מהכרם והפיכתם ליין איכותי. בשלב השני נסחטו שאריות הענבים בשנית בעזרת הבורג במרכז משטח הדריכה, ומהתירוש הכינו יין פשוט שכונה במקורות "יין אביונים".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

נראה שבעלי הגת היה נוצרי, משום שבסמוך לגת נחשף דגם שלם מחרס של כנסיה מהתקופה הביזנטית, שאינו שכיח במחקר הארכיאולוגי. הדגם הוא בעצם תיבה מחרס, שבצידה הרחב פתח מודגש ומעוטר. בשלושת צידיה האחרים מופיעים עיטורים של צמחים וצלבים. גג הדגם נבנה בצורת גג רעפים משופע, שבארבע פינותיו ישנם ארבעה זיזים עיטוריים המדגישים את הפינות. בראש הגג הותקנה ידית עגולה להחזקה או לתליית החפץ, אשר גם משני צידיה נקבעו צלבים. שלל העיטורים ואופי המבנה מרמזים כי זהו דגם מוקטן של כנסיה. לדברי ד"ר אבנר, חפצים מטיפוס זה מוכרים במחקר כפנסים אשר שימשו כחפצי פולחן שימושיים שנתלו או הונחו בתוך מבנים. דרך הפתח המעוטר הכניסו נר שמן, שהאיר את חלל הדגם. מאחר שהצלבים שימשו גם כפתחים צרים, דרכם הופץ האור החוצה והקרין על קירות המבנה בו הונח החפץ, צלליות של צלבים.

לדברי ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות סער גנור, באזור נמצאו 3 גתות דומות בסמוך לדרך הראשית מאשקלון שלחוף הים, לבית גוברין שבשפלת יהודה. אשקלון היתה עיר מסחר לחוף הים ודרכה שווק יין מארץ ישראל לכל אגן הים התיכון. בגת שנחשפה יבוצע שימור והיא תהיה חלק "עתיק" מגן האירועים החדש.


דגם הכנסיה, צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות


דגם הכנסיה, שימש ככל הנראה לתאורה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות