הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משבר חמור בענף הצאן: נקבעה פגישה דחופה עם שר החקלאות


תנועת המושבים וארגון מגדלי הצאן יקיימו בשבוע הבא פגישה עם שר החקלאות יאיר שמיר בנושא ענף הצאן אשר נקלע למצוקה כלכלית קשה. בערב החג השני של פסח, נמצא הנוקד עופר רוזיליו ללא רוח חיים, לאחר ששלח יד בנפשו ''התאבדותו של עופר באה על רקע משבר כלכלי חמור בענף הכבשים. מדובר בדיני נפשות'' כתבו מנכ''ל התאחדות מגדלי הצאן ויו''ר חקלאי ישראל לשר החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-04-2013


עופר רוזיליו ממושב כרם בן זימרה שלח יד בנפשו בערב החג השני של פסח. עופר היה נוקד בעל דיר כבשים לחלב, בן ממשיך לאביו, נשוי ואב לילדים קטנים, אשר הגשים את החזון הציוני של קיום ההתיישבות והחקלאות על גבול הלבנון.

מנכ''ל התאחדות מגדלי הצאן בישראל איציק שניידר, ויו''ר חקלאי ישראל מאיר צור שלחו מכתב דחוף לשר החקלאות הנכנס יאיר שמיר בו הם מתריעים בפניו על המצב הקשה של החקלאות בישראל ושל ענף הצאן בפרט. שר החקלאות נענה לבקשתם להיפגש עמו ויקיים דיון דחוף בנושא במהלך השבוע הבא.

''התאבדותו של עופר באה על רקע משבר כלכלי חמור שעובר על ענף הכבשים ונגרם בין השאר בשל עליות של מחירי הגרעינים והתשומות ובשל יבוא פרוע של טלאים מאוסטרליה'' כתבו שניידר וצור לשר שמיר. ''ידוע לנו על משקי כבשים רבים שנמצאים בחובות כבדים, על סף התמוטטות כלכלית. חובתנו להתייחס למקרה הטראגי של עופר כתמרור אזהרה ולעשות כל שביכולתנו למנוע, חלילה, הישנות מקרים דומים בעתיד. אשר על כן, אנו מבקשים להיפגש באופן דחוף עם כבוד השר בכדי להציג בפניו את חומרת המשבר שפוקד את הענף ובכדי לבקש את התערבותו המידית בגיבוש תוכנית חירום להצלת הענף ותמיכה במגדלים. מדובר בדיני נפשות'' כתבו שניידר וצור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאיר צור, יו"ר חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים: "רוזליו היה חקלאי ובן ממשיך אשר הגשים את החזון הציוני והקים את ביתו ומשקו החקלאי בפריפריה הצפונית על גבול לבנון. אנחנו מרכינים ראש ודורשים לעשות מעשה ולגבש תוכנית חירום להצלת הענף. חובתנו לראות במקרה טרגי זה תמרור אזהרה ולדאוג שמקרים כאלה לא ישנו בעתיד "

איציק שניידר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הצאן: "אנו מצרים מאוד על המקרה , מחובתנו לעשות כל מה שניתן כדי שמקרים כאלה לא ישנו. המצב בענף חמור מאוד. למעלה מ-50% ממגדלי הכבשים נמצאים בחובות של מאות אלפי שקלים לספקי המזון ולכן פנינו לשר החקלאות שנענה לפגישה דחופה בנושא".

לדברי איציק שניידר שוק הכבשים סובל לאחרונה ממשבר כלכלי חמור שנובע ממספר סיבות: מחיר הטלאים לבשר ירד מ-33 שקלים ל-26 שקל לק"ג (בתקופה שבין פסח שנה שעברה לבין השנה). מחיר התערובת שמשמשת להזנת הטלאים עלה מ-1,200 שקלים ל-1,800 שקלים לטון (לאותה התקופה). מחיר אבקת החלב המהווה כ-20% מההוצאה של גידול טלאים, עלה מ-250 שקלים ל-370 שקלים לשק של 25 ק''ג. גורם נוסף המהווה איום על שוק הטלאים בישראל הוא יבוא של טלאים מאוסטרליה.