הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בשנת 2012 הושקעו במשק המים הישראלי מעל ל-3 מיליארד ₪


הגדלה של יצור מים מותפלים, הרחבת השימוש החוזר בקולחין, ושנתיים של משקעים מעל הממוצע אפשרו לשקם את משק המים ולעבור מתקופת משבר ובצורת להתייצבות ולהערכות למשברים עתידיים. מנכ''ל ארגון עובדי המים: ''המגמה של רשות המים להציג את החקלאים כמי שגוזלים את המים מהציבור היא הטעייה מכוונת על גבול השערורייתית'' זאת בעקבות הצהרת הרשות כי המגבלה בהעלאת מחירי המים לחקלאות עלולה לעקב מימון תכניות פיתוח יקרות בפריפריה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-04-2013


בשנת 2012 הושקעו בפיתוח ושיקום תשתיות משק המים בארץ מעל ל-3 מיליארד שקלים. הגדלה עקבית של יצור מים מותפלים, במקביל להרחבת השימוש החוזר בקולחין, המשך הפעילות לשימוש יעיל ושנתיים של גשם קצת מעל הממוצע אפשרו למשק המים להתאושש במהירות ולעבור מתקופת המשבר ורצף 7 שנות הבצורת למצב של התייצבות והערכות הדרגתית למשברים עתידיים. כך עולה מהדו''ח השנתי של רשות המים המתפרסם היום (ה')

ברשות המים מציינים כי משק המים הישראלי עבר מהפכה של ממש - ממשק הנשען רק על מקורות מים טבעיים עברנו תוך כעשור למשק יציב, כשכבר כיום כ-50% מהמים שבהם אנחנו משתמשים מיוצרים באמצעות התפלה ושימוש חוזר. ''חשוב להבין שהביקוש למים בארץ, כלומר הצריכה שלנו, גדולה יותר מכמות המים שהטבע מספק. לכן רק ניהול מקצועי ופיתוח של משק המים ע"י התפלה ומחזור של שפכים, הם שמאפשרים לנו לפתוח בבית את הברז ותמיד לקבל מים זורמים'' מציינים ברשות המים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות ההשקעות, הפיתוח ושיפור משק המים, הוגדלו כמויות המים לחקלאות וברשות המים נערכים להגדלה נוספת. ברשות המים טוענים כי ''המגבלות באפשרות להעלאת התעריפים לחקלאים עלולות לעכב מימון תכניות פיתוח יקרות בעיקר בפריפריה''. כמו כן, הוכפלו תוך שנתיים כמויות המים השפירים המוקצים לטבע, מ-15 מלמ"ק ב-2011 ל-31 מלמ"ק ב-2013. בנוסף לכך, משוחררים מעיינות ומוקצים מים ממוחזרים ומליחים.

במהלך 2012, תוך יישום רפורמת תאגידי המים והביוב ברשויות המקומיות התגבש הצורך בשינוי ושיפור בתחום, ובכלל זה בדרישות לייעול בתפקודם והקטנת עלויות התפעול וההנהלה אשר יאפשרו גם הקטנת תעריף המים לצרכן. בכוונת רשות המים להגיש לאישור מועצת הרשות הצעה מפורטת לשינויים אלו כבר בתחילת שנה זו.

עוד אומרים ברשות המים, כי למרות שהחוק מחייב שמחיר המים ישקף את עלותם,  הצליחה הרשות למזער את עליית מחירי המים לשיעור של 1.7% בממוצע וזאת למרות העלייה החדה במחירי החשמל המהווה מרכיב משמעותי בעלות המים. גם בהשוואת מחירי המים והביוב עם מדינות שונות בעולם עולה כי מחיר המים בישראל אף נמוך יחסית למדינות שבהן אף משאבי הטבע זמינים יותר. שות המים יישמה בפועל את החלטת וועדת הכספים למתן תמיכות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים דרך תעריף המים, וההטבה מסופקת ע"י מנגנון מורכב לכ- 250 אלף זכאים.

מנכ''ל ארגון עובדי המים: ''הסתה חמורה כנגד החקלאים''

"עד מתי מתכוונת רשות המים להמשיך להסוות את מחדליה באמצעות ליבוי מאבק מיותר בין הצרכן הפרטי לחקלאים?'' כך שואל היום מנכ''ל ארגון עובדי המים ארז וייסמן בעקבות הצהרת רשות המים כי ''המגבלות באפשרות להעלאת התעריפים לחקלאים עלולות לעכב מימון תכניות פיתוח יקרות בעיקר בפריפריה''.

לדברי וייסמן, אין כל קשר בין הסכם המים שנחתם עם החקלאים וקובע את תקרת העלות המקסימלית עבור מי מקורות לחקלאות, לבין השקעות בפיתוח תשתיות בפריפריה. ''כל ניסיון של רשות המים לכרוך בין הדברים ולהצדיק את מחירי המים השערורייתיים לאזרחי ישראל בצריכת המים לחקלאות, הוא בגדר אמירה פופוליסטית המהווה הסתה חמורה כנגד החקלאים.'' אומר וייסמן ומוסיף, כי ''המגמה של רשות המים להציג את החקלאים כמי שגוזלים את המים מהציבור היא הטעייה מכוונת על גבול השערורייתית. לאחר שעברו לשימוש במי קולחין, פינו החקלאים למעלה מ-600 מיליון קוב מים לצרכן הפרטי ולמרות זאת עדיין מתעקשת רשות המים לנהל מלחמה מתמשכת, ללא כל צידוק, נגד החקלאות בישראל''.

  לדו"ח הפעילות המלא של רשות המים לחצו כאן