הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש: תפוקת הדבש השנתית צפויה לרדת בכ- 20%


פריחת האביב שהחלה מוקדם השנה והתופעה המתרחבת מזה מספר שנים של היעלמות הדבורים ברחבי העולם, גרמו לאגירת דבש דלה במיוחד של 5-7 ק''ג לכוורת, לעומת אגירה ממוצעת של 20-25 ק''ג. על רקע נתונים אלו והגידול בתשומות הייצור, החליטה מועצת המנהלים של מועצת הדבש על העלאת המחיר המומלץ של דבש גולמי בסיטונות בכ-5%

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-04-2013



צילום: מועצת הדבש

חשש כבד במועצת הדבש הישראלית מירידה דרמטית של כ-20 אחוזים בכמות הדבש שתופק השנה בארץ. "החורף ובעקבותיו האביב היו בלתי צפויים השנה'' אומר מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור. ''החורף החל מוקדם מהרגיל, כמות המשקעים שירדו היו גבוהים מהממוצע, בעיקר במהלך חודש ינואר והטמפרטורות הנוחות לאחר הגשם הביאו להתעוררות אביבית מוקדמת במכוורות ופעילות הדבורים בכוורות הוקדמה. מזה כחודשיים לא ירדו כלל גשמים ולמעשה המרעה ואגירת האביב מסתיימים בימים אלה, מוקדם מהרגיל". אבידור מציין כי במועצת הדבש עוקבים בדאגה רבה אחר מצב הפריחה במטעים ופרחי הבר בישראל המהווים מקור צוף לדבורי הדבש.

תנאי מזג האוויר גרמו לאגירת דבש דלה במיוחד של 5-7 ק"ג לכוורת, לעומת ממוצע של 20-25 ק"ג ועלולים להביא לירידה של כ- 20% בתפוקת הדבש השנתית, ירידה של כ-700 טון בהשוואה לשנה ממוצעת בה התפוקה עומדת על כ-3,500 טון. עצירת הגשמים הממושכת עלולה לתת אותותיה גם באגירת הדבש במהלך הקיץ וההשפעה על הצמחייה החד-שנתית עלולה להיות קשה יותר, דבר שיביא לתפוקה נמוכה בקיץ הקרוב.

על רקע תחזית זו והגידול בתשומות הייצור, החליטה מועצת המנהלים של מועצת הדבש על העלאת המחיר המומלץ של דבש גולמי בסיטונות (מחיר לדבוראי- היצרן) מ-18 ₪ לק"ג ל-19 ₪ לק"ג עלייה של כ- 5%.

הדבורים ממשיכות להעלם

הסכנה הגדולה ביותר לענף הדבש היא תופעת היעלמותן של הדבורים המתגברת משנה לשנה. בשנים האחרונות נעלמו ברחבי העולם כשליש מהדבורים, תופעה המאיימת על  עתיד הענף כולו. הסיבה העיקרית לכך, היא התמעטות מקורות הצוף עם התרחבות שטחי הערים והצטמצמות האזורים החקלאיים, ומחסור אמיתי בפרחי צוף המשמשים מזון לדבורים ולחרקים. מדינות רבות בעולם משקיעות משאבים רבים במחקרים המנסים להתחקות אחר הסיבות לתופעה והדרכים להתמודדות איתה - כמו נטיעות צופניות, הצבת כוורות בשטחים פתוחים במרכזי הערים ועוד.

כבר לפני כחודשיים התקבלו במועצת הדבש התרעות מארגון הדבוראים של מדינת קליפורניה בארה"ב, בה מגדלי השקדים הגדולים בעולם, על פריחות ברמה נמוכה והמשך העלמות הדבורים, המשמשות כמאביקות העקריות של עצי השקד. הדבוראים מקליפורניה דיווחו לחבריהם בישראל, כי עקב כך נאלצו לייבא לאזור מטעי השקד כמיליון וחצי כוורות, זאת בנוסף ל-500,000 כוורות שהובאו ממקומות אחרים ברחבי המדינה, להאבקת 760 אלף דונם של עצי שקד. כמו כן, השקיעה מועצת השקד בקליפורניה השנה כ-1.4 מיליון דולר במחקר בריאות דבורת הדבש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

 "דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים ולתזונה מן הצומח, פירות וירקות'' אומר הרצל אבידור, מנה''ל מועצת הדבש. ''ללא הדבורים לא יהיה לאדם מזון ויש לשמור ולהיאבק על קיום הענף החשוב. ערך האבקת הדבורים בארצות הברית עומד על יותר מ-14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר ובארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה".

בישראל 500 דבוראים המטפלים ב-100,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ-60,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.