הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר פרץ: אסור שתמונות הפיצוץ מטקסס יופיעו גם במפרץ חיפה


בעקבות האסון שנגרם בפיצוץ מפעל הדשנים בטקסס הסמוך לאזור מגורים, השר להגנת הסביבה חה''כ עמיר פרץ, מתכוון לפעול בדחיפות לפינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה. בעקבות פניית המשרד להגנת הסביבה ביום ראשון יתקיים דיון בנושא במשרד רה''מ בראשות ראש המטה לביטחון לאומי. ''יש לראות את הפיצוץ בטקסס כנורת אזהרה ולא להשלים עם המשך קיומו של המיכל במפרץ חיפה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-04-2013



מיכל אמוניה במפרץ חיפה צילום: אילן מלסטר

"כל רגע שעובר ובו כמויות אמוניה אדירות מאוחסנות ליד הציבור הוא רגע מסוכן. יש לראות את הפיצוץ בטקסס כנורת אזהרה ולא להשלים עם המשך קיומו של המיכל במפרץ חיפה'' כך אומר היום השר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

בפיצוץ עז שאירע הבוקר (ה') במפעל לייצור דשנים סמוך לעיירה וואקו בטקסס שבארה''ב נהרגו לפחות שני בני אדם וכ-200 נוספים נפצעו. נכון לשעה זו, עדיין לא ידוע כמה אנשים קיפחו את חייהם, וההערכות הן שנהרגו בארוע בין 5 ל-15 בני אדם. עשרות בתים בסביבת המפעל נהרסו ונזק נגרם לחנויות ובתי עסק. הפיצוץ ארע ככל הנראה מתאונה שנגרמה כתוצאה מדליקה שפרצה במפעל.

''ביקרתי במיכל בחיפה ושמעתי את ההסברים שמטרתם להרגיע, אבל אני מציע לא לעסוק בהסברה, אלא לעסוק בפינוי של המיכל מוקדם ככל האפשר. כל הגורמים המעורבים צריכים להבין כי הזמן קצר והמלאכה מרובה. שום סיבה אינה מצדיקה להמשיך מצב מסוכן זה והיום יותר מתמיד יש הזדמנות לבצע זאת בשל הגז הטבעי שזורם לישראל". אמר השר פרץ.

השר להגנת הסביבה מתכוון לפעול בדחיפות לפינוי מיכל האמוניה ממפרץ חיפה. המשרד להגנת הסביבה כבר הודיע לחברת חיפה כימיקלים כי עד שנת 2017 תופסק פעילות המפעל, או עד להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ, המוקדם מביניהם. איתור השטח והקצאתו ליזם שיקים את המפעל נמצא באחריות משרד הכלכלה והמסחר. השר פרץ שביקר לאחרונה במפעל הדגיש כי כיוון שרוב צרכני האמוניה נמצאים בדרום הארץ, הקמת המפעל בדרום תאפשר להפחית באופן משמעותי את תנועת המשאיות המובילות חומר מסוכן זה ובכך למזער עוד יותר את הסיכון הנשקף לאוכלוסיה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות פניה של המשרד להגנת הסביבה, ביום ראשון הקרוב יתקיים במשרד רה"מ דיון בנושא פינוי המיכל והקמת המפעל החדש. את הדיון ינהל האלוף (במיל') יעקב עמידרור, ראש המטה לביטחון לאומי, וישתתפו בו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה עו"ד אלונה שפר קארו, נציגי משרד האוצר ונציגי משרד הכלכלה והמסחר.

בתוך כך, יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה חה"כ מירי רגב, החליטה לקיים ביום שלישי הבא דיון דחוף שיעסוק בסיכונים ממכלי אמוניה המוצבים בקרבת יישובים. מטרת הדיון תהיה לקבל תמונת מצב על ההערכות המדינה לאירועים מסוג זה, ולעמוד על הפתרונות והחלופות שהמדינה או המפעלים יודעים לייצר. לדיון יוזמנו המשרד להגנת הסביבה, המשרד הביטחון פנים, צה״ל, משרד הפנים, משרד התמ"ת, ארגוני הסביבה ועוד.