הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הריחן הוא מלך צמחי התבלין בישראל


על פי סקר שנעשה במשתלות יגור, במקום השני והמכובד אחרי הריחן (בזיליקום) נמצאת הנענע ששלטה עד כה במטבח הישראלי, ואחריה הלואיזה שמככבת בחליטות צמחים חמות וקרות. בין הצמחים הנמכרים ביותר ניתן למצוא גם את הקורנית, פטרוזיליה, רוזמרין, עשב הלימון והלבנדר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-04-2013


המלך הבלתי מעורער של צמחי התבלין בישראל הוא הריחן (בזיליקום) שהחליף את הנענע ששלטה עד כה במטבח הישראלי. כך עולה מסקר שנערך במשתלות יגור.

מנכ''ל משתלות יגור שחר בין, אומר כי הישראלים אוהבים צמחי תבלין טריים, הניתנים לגידול בקלות לא רק בגינה אלא גם באדניות ואף במטבח הבית. בשנת 2012 נמכרו במשתלה למעלה מ-70 אלף צמחי תבלין, כשהנמכר ביותר הוא הבזיליקום, המשמש לתיבול סלטים, רטבים ותבשילים.

במקום השני והמכובד נמצאת הנענע, שהובילה בשנים האחרונות את טבלאות המכירה, ואחריה הלואיזה שמככבת בחליטות צמחים חמות וקרות. במשתלות יגור מציינים כי הישראלים אוהבים לנסות ולגוון בצמחי התבלין גם בגינה ובמטבח. בין הצמחים הנמכרים ביותר ניתן למצוא גם את הקורנית (טימין), הפטרוזיליה, הרוזמרין, עשב הלימון (למון גראס) והלבנדר, המשמש בעיקר לניחוח. צמחי תבלין אחרים כמו אורגנו, זעתר מרווה לימונית ועוד נפוצים גם הם בגינות, בחצרות וגם במרפסות ועל אדן החלון.

איך מטפלים  בצמחי תבלין?

צמחי תבלין רב שנתיים, מגיבים יפים לקיטומים חוזרים (קטיף של קצות ענפים). הם מסתעפים ומלבלבים יפה יותר ולבלובם הצעיר טוב לשימוש. צמחי תבלין רב עונתיים יחיו במשך מספר עונות, גם אם נחזור לקטוף מהם עלים וענפים. התבלינים החד- שנתיים, עלולים לסבול מקטיף חלקי. הם מתאימים לקטיף חד- פעמי ונעדיף לגדל אותם בקבוצות שנשתלו בהפרשי זמן, כך שכל זמן נתון יהיה לנו שתיל זמין לשימוש. תבלינים חד- שנתיים כמו ירקות, מתאימים גם לזריעה, מומלץ תחילה להנביט בתבנית, עציץ או אדנית קטנה ורק לאחר שהנבטים גדלו ויש להם עלים אמיתיים, מעתיקים אותם בזהירות (עדיף בשעות קרירות יותר) למכלים יותר גדולים או לגינה".

בפסטיבל "טעם הטבע" שיתקיים בין התאריכים 20-27 באפריל במשתלות יגור יוכלו המבקרים ללמוד על דרכים יצירתיות לשילוב צמחי תבלין טריים בגינה ובמטבח. במהלך שתי שבתות ייערכו השף ארז קומורובסקי והשף קונדיטור מיקי שמו סדנאות בישול בהשתתפות הקהל.
  
» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק