הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העיצומים בנמל אשדוד: התאחדות התעשיינים הגישה עתירה לבית-הדין


הנזקים כתוצאה מהעיצומים בנמל אשדוד לאחר שבוע בלבד עומדים על כ-18 מיליון שקלים. בהתאחדות התעשיינים דורשים מבית הדין לעבודה להורות לנתבים בנמל לחזור באופן מידי לעבודתם הסדירה וללנוגעים בדבר לקיים מו''מ רציף, אחרת אומדן הנזקים יהיה גבוה פי כמה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-04-2013




התאחדות התעשיינים הגישה היום (א') עתירה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, נגד חברת נמל אשדוד, הסתדרות העובדים ומדינת ישראל, במטרה להפסיק באופן מיידי את עיצומי הנתבים בנמל אשדוד. ב-14.4.2013 החלו עיצומים ושביתת האטה בנמל הים אשדוד אשר באים לידי ביטוי, בין היתר, באי כניסתן של אוניות לנמל אשדוד, הסתת אוניות לנמל חיפה, עיכוב בכניסה של סחורות למשק ונזקים כלכליים כבדים. עילת העיצומים, הינה מחלוקת בנוגע לנוכחות הנתבים במקום העבודה בכל שעות המשמרת ולא רק בחלקה.

"כידוע עיצומים בנמל הים מקשים מאד על חברי התאחדות התעשיינים בישראל ומסבים להם נזקים רבים וכבדים ביותר'' נכתב בעתירה. ''אין זו הפעם הראשונה שהתאחדות התעשיינים עותרת לבית הדין הנכבד במטרה לעצור את ההתנהלות הקשה והלא נסבלת שמסבה לחבריה בכל פעם נזק רב כל כך, ישיר ועקיף".

מנתוני העתירה עולה כי כתוצאה מהעיצומים שנוקטים הנתבים, בשבוע אחד בלבד נגרם נזק ישיר למפעלים ויבואנים בהיקף של כ- 18 מיליון שקל. נזק זה נוצר כתוצאה מעומס יוצא דופן בנמל אשדוד, מעבר של אוניות מנמל אשדוד לנמל חיפה ועלויות הובלה יבשתית גבוהות במיוחד, כתוצאה מפריקה שלא בנמל היעד המקורי. 22 אוניות לפחות המתינו לניתוב בנמל אשדוד, 5 אוניות "ברחו" מהנמל ו-5 המתינו לניתוב בנמל חיפה בשל מהעומס. העיצומים שנוקטים נתבי נמל אשדוד, פוגעים פגיעה משמעותית ביצוא, ביבוא ובשחרור סחורות, אומרים בהתאחדות התעשיינים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כמו כן, על פי הערכה שמרנית, הנזק העקיף למשק עומד על כעשרות מיליוני שקלים. זאת כתוצאה מתשלום דמי אחסנה בימי העיצומים, גידול בעלויות המימון, עיכוב משלוחי יצוא ועוד.  יש לציין כי היצוא הישראלי מהווה כ- 50% מהתוצר המקומי הגולמי. היצוא והיבוא תלויים בשירותי נמלי הים המהווים חלק עיקרי בלוגיסטיקה ובשינוע של סחורות. שירותי נמלי הים מהווים חלק בלתי נפרד מכושר התחרות, האמינות והמוניטין של הכלכלה הישראלית.

לטענת התביעה, "אומדן הנזקים יהיה גבוה פי כמה אם יימשכו העיצומים ולא יינתן צו דחוף למניעתם ואשר יחייב את הנתבים לחזור לעבודתם התקינה. בין היתר, בשל החשש כי חברות הספנות יכריזו על "תום מסע", שמשמעותו- נטישת המכולות שלא בנמלי ישראל והטלת העלות העודפת בגין השבת המכולות לישראל על בעלי המטען. למותר לציין, כי הכרזה על "תום מסע" תביא גם לעיכובים ארוכים ומשמעותיים בהובלת סחורות וחומרי גלם למשק".

על כן דורשת התאחדות התעשיינים מבית הדין, כי יורה לנתבי נמל אשדוד לחזור באופן מיידי לעבודה. בנוסף דורשת ההתאחדות כי כל הנוגעים בדבר יקיימו משא ומתן רציף ואינטנסיבי, במטרה למצוא פיתרון למשבר. בנוסף מבקשת התאחדות התעשיינים מבית הדין להורות על קיום מו"מ רצוף בין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, רשות החברות הממשלתיות, חברת נמל אשדוד וההסתדרות הכללית החדשה במטרה למצוא פתרון הולם לסוגיה.