הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גרינפיס: עד שנת 2050 חצי מהחשמל בישראל יכול להיות ירוק


כך על-פי דו''ח אנרגיה ראשון מסוגו בישראל שנערך ע''י ארגון 'גרינפיס', אשר חושף לראשונה תרחיש ישראלי למהפכת האנרגיה, מבוסס על מודל של המכון הטכני לתרמודינאמיקה בגרמניה, ובוצע בשיתוף עם מועצת אנרגית הרוח העולמית, המועצה האירופית לאנרגיה מתחדשת וחברת אקו אנרג'י הישראלית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-04-2013


 עד שנת 2050 כמחצית יצור החשמל בישראל יכול להגיע מאנרגיה מתחדשת. כך על-פי דו"ח אנרגיה ראשון מסוגו בישראל שנערך ע''י ארגון 'גרינפיס' ומפורסם היום (ב'). הדו''ח שחושף לראשונה תרחיש ישראלי למהפכת האנרגיה, מבוסס על מודל של המכון הטכני לתרמודינאמיקה בגרמניה, ובוצע בשיתוף עם מועצת אנרגית הרוח העולמית, המועצה האירופית לאנרגיה מתחדשת וחברת אקו אנרג'י הישראלית.

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח אשר קיבל לידיו את הדו''ח בירך על הדו"ח ואמר כי הוא מעריך את הגישה המקצועית שנקט ארגון גרינפיס בנוגע למשק האנרגיה. ''משרד האנרגיה והמים וגרינפיס מסכימים על סוגיות רבות שיש לקדם בתחום האנרגיה, כולל באשר למסקנות וההמלצות שצריך לבחון את אופן קידומן ואת הדרך הנכונה ליישומן במשק הישראלי. אשמח מאד אם הדו"ח הזה יהווה אבן דרך להמשך הדיאלוג בין גרינפיס והמשרד, הן בהקשר של המודלים והתחזיות והן בהקשר של שת"פ בנושאים המשותפים לסדר היום שלנו, אני בטוח שהמשק הישראלי יוכל להרוויח מכך". אמר שאול צמח.

בארגון גרינפיס מציינים כי זו היא הפעם הראשונה שניתוח מסוג זה מתבצע בישראל. התרחיש מתווה דרך מעשית לניצול היתרונות של ישראל תוך התייחסות למגבלות ולפרמטרים הכלכליים. באמצעות חישוב אנליטי, מציג התרחיש כיצד יכול להיראות שוק האנרגיה של ישראל בעשורים הבאים.

בין הנתונים המוצגים בדו"ח:

1. הורדת הביקוש לחשמל: במקום עלייה של 30% בביקוש לאנרגיה על פי תרחיש עסקים כרגיל, צפויה ירידה של 15% בביקושים, ביחס לנתונים משנת 2009. הסיבה: שימוש בטכנולוגיות לניהול ביקושים, עידוד התייעלות ושימוש במכשור חדש ויעיל.

2. ייצור חשמל נקי: עד לשנת 2050 - 47% מהחשמל בישראל יכול להגיע מאנרגית שמש ואנרגית רוח. במקביל, ניתן יהיה להפסיק לחלוטין את פעילותן של תחנות הכוח הפחמיות. זאת כתוצאה מהצמיחה של ענף האנרגיות המתחדשות בעולם והוזלה משמעותית של עלויות היצור.

3. הפחתת עלויות יצור חשמל: עד לשנת 2050 ניתן לחסוך כ- 94 מליארד ארו במצטבר, חיסכון בעלויות דלקים. כ 2.4 מליארד אירו בממוצע לשנה.

4. אנרגיה לתחבורה: בשנת 2050 ישראל יכולה לחסוך כ- 57% מהביקוש לאנרגיה בתחבורה. עד שנת 2050 כ- 38% מהאנרגיה לתחבורה יכולה יגיע מהנעה חשמלית.

5. עד שנת 2050 ניתן להפחית פליטות פחמן דו חמצני ל כ- 58% פחות ביחס לפליטות שנרשמו בשנת 2009.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הילה קרופסקי, מנהלת קמפיין האנרגיה בגרינפיס אומרת כי משק האנרגיה של ישראל יכול להיראות לגמרי אחרת. ''אנחנו יכולים וצריכים לצמצם את הצריכה, לשנות את תמהיל הדלקים ולייצר יותר אנרגיה נקייה ובלתי מתכלה. בכל ימות השנה, ובעיקר ביום כדור הארץ, חשוב לזכור שבדרך זו ניתן להבטיח ביטחון הספקה, הורדת מחירים ועצמאות אנרגטית אמתית"

בין האמצעים שעליהם מומלץ בדו”ח: עידוד קרן להתייעלות אנרגטית בניהול ובפיקוח המשרד להגנת הסביבה, במימון הממשלה והציבור והזרמת התקציבים לקר, הסדרת מונה נטו להקמת מתקנים פרטיים קטנים ליצור אנרגיה סולארית ללא הגבלת מכסות, אישור מיידי של MV 300 מכסות עבור אנרגיה סולארית, הפחתת מיסוי על כלי רכב המונעים באמצעות תחליפים לנפט, וחיוב בקבלת תו תקן בנייה ירוקה עבור מבנים חדשים- כתנאי למתן רישיונות בניה.

סוואן טסקה, מומחה גרינפיס העולמי בנושא אנרגיה מתחדשת, אשר מגיע לארץ לטובת השקת הדו"ח: "פאנלים סולאריים הם מקורות החשמל שגדלים במהירות הגדולה ביותר בעולם ובין הזולים ביותר. כבר בשנתיים- שלוש הקרובות תהיה הן יהיו מתחרות שוות בשוק.

לדו''ח המלא לחצו כאן