הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מבצע הצלה לילי: רָחָם פצוע הובא מירדן לטיפול בישראל


העוף דורס שנמצא בסכנת הכחדה עולמית, נפצע בירדן שבועיים בלבד לאחר ששוחרר בישראל. המבצע יוצא הדופן יצא לפועל בזכות שיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, גורמים ירדניים וקרן 'הנס זיידל' הגרמנית

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2013




בסוף השבוע האחרון, במבצע בזק לילי, הובהל לטיפול בישראל רָחָם פצוע מירדן, שבועיים בלבד לאחר ששוחרר לטבע בחי-בר כרמל. המבצע שהתאפשר תודות לשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן וקרן 'הנס זיידל' הגרמנית, הסתיים בהצלחה כאשר הרחם הגיע לבית החולים לחיות בר בספארי שברמת גן. הרָחָם, עוף דורס ממשפחת הנציים, נמנה על העופות הנודדים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה באירופה, אסיה ואפריקה, בשל הרעלות, ציד ומקרי התחשמלות. לדברי אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים אוהד הצופה, כיוון שהרחמים הם מין נודד, רק שיתוף פעולה בינלאומי יסייע להצלתם.

הרחם הפצוע שהובא בשבת לישראל בקע באביב 2012 בגרעין הרבייה של רשות הטבע והגנים בחי בר כרמל, שמרבה בכל שנה רחמים המאוקלמים בכרמל ומשוחררים לטבע, ונחשב למוצלח מסוגו בעולם. עד כה שוחררו 19 רחמים במסגרת פרויקט 'פורשים כנף', המשותף לחברת החשמל, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. בסוף חודש מרץ האחרון שוחרר הרחם על ידי איש רשות הטבע והגנים יגאל מילר, כשהוא מסומן בתג כנף מס' 14 ומשדר VHF. לפני מספר ימים, נמצא הרחם מזרחית לים המלח כשהוא פצוע, ככל הנראה לאחר שהתנגש בכבל מתח. הודעה על כך הועברה על-ידי גורמים ירדנים כבר באותו היום לאקולוג העופות של רשות הטבע והגנים אוהד הצופה. בין הגורמים השונים נוצר קשר מיידי, על מנת להבין את מצבו וסיכויי השיקום שלו. הירדנים הביעו הסכמה עקרונית להעביר את הרחם לידינו, בתנאי שנציג ישראלי יבוא לאסוף אותו.

הצופה פנה למרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, שמקיים שיתוף פעולה פורה ורב שנים עם גורמים מקומיים בירדן, במסגרת מיזם ההדברה הביולוגית ע''י תנשמות. מיד כשנתקבלה ההודעה, נערכו בחברה להגנת הטבע לפעולה , כשלמבצע נבחר נועם וייס שמרכז את פעילות התנשמות, ובעל קשרים מיוחדים עם אנשי שמירת הטבע המקומיים ועם קרן "הנס זיידל" הגרמנית, התומכת בפרויקט. אנשי הקרן גוייסו אף הם למבצע.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך שעות התארגן מבצע ההצלה, שכלל גם ניירת אינסופית. "מאחר והרחם הוא ציפור נדירה, היה צורך באישור מיוחד של הממלכה הירדנית", מסביר וייס. "בעבר אישורים אלה לא התקבלו והפעם, לשמחתי, זה היה מיידי. הדרישה היחידה שלהם הייתה שאזרח ירדני יקבל את הרחם והוא זה שיעבירו לישראל. גם בישראל היה צורך באישור של השירותים הווטרינריים, שגם הוא הונפק במהירות שיא". וייס יצא למבצע תוך חשש כבד שהרחם כבר גוסס וב-03:00 לפנות בוקר חצה את הגבול, והובהל במהירות שיא לשמורת דאנה, מרחק 3 שעות נסיעה מעקבה, שם חיכה לו הפקח של השמורה. וייס קיבל את הרחם לידיו, ובתוך רבע שעה המשלחת כבר עשתה את דרכה חזרה לישראל. ''הרחם הוחזקה בכלוב קטן ונראתה חלשה מאד, מיובשת ועם חום גוף נמוך, אבל במצב הרבה יותר טוב ממה שציפו והיה ברור שניתן להצילה. היה צורך לשמור על חום גוף גבוה ולכן עטפנו אותה ונסענו במהירות ובזהירות'' סיפר וייס.

"כשהגענו לגבול, שוב ביקשו לראות את הניירת ואת הציפור, ובצד הישראלי לא ויתרו על שום בדיקה ביטחונית, אבל גם ערכו אותן הכי מהר שאפשר", מספר וייס. למרות נכונותה של ארקיע לסייע בהטסת הדורס, הצוות הישראלי איחר את המטוס האחרון שיצא מאילת לתל אביב. והצוות נאלץ לעשות את הדרך ברכב לבית החולים לחיות בר בספארי, כשהווטרינר ד"ר שמוליק לנדאו, חבר אליהם לאסוף את הרחם הפצוע.

בשעות הלילה המאוחרות הגיע הרחם לביה"ח לחיות בר בספארי, שם אובחן כי הוא סובל מפריקה בכנף, בעיה באחת מרגליו וכן שבר במקור. הרחם סירב לעמוד על רגל אחת והיה מורעב לחלוטין, עם חום גוף נמוך ומיובש. כעת הרחם נמצא בהמשך בדיקות ובטיפול. אם יחלים ויוכל לעוף שוב הוא ישוחרר לטבע, ואם לא – הוא יישאר בגרעין הרבייה בחי-בר כרמל.

לאור העובדה כי מצב הרחמים בישראל הולך ומידרדר, מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, במסגרת פרויקט "פורשים כנף", ייצא הקיץ בסקר מיוחד, כדי לגלות את מצבם, היכן הם מקננים ומה ניתן לעשות כדי לשפר את מצבם.


וייס מקבל את הרחם בירדן. צילום: החברה להגנת הטבע


וייס עם הרחם בירדן. צילום: החברה להגנת הטבע


צילום למזכרת עם הירדנים והרחם, וייס משמאל. צילום: החברה להגנת הטבע


הרחם נוחת בישראל. צילום: החברה להגנת הטבע