הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שעת כדור הארץ: מגמה חיובית בכנרת, גם באקולוגיה ובאיכות המים


מזג האוויר החם והיבש בחודשים פברואר ומרץ השנה זרז את התפתחותן של האצות הכחוליות בכנרת לרמות חריגות תוך יצירת ריכוזים מסיביים שלהן באגם. אולם פרק הגשם המפתיע בסוף השבוע האחרון גרם להיפוך המגמה. האצה האופיינית לתקופה זו של השנה, הטובה יותר למערכת האקולוגית חוזרת ומתרבה. ברשות המים מקבלים את הדיווח בסיפוק, אך מודעים לרגישות הכנרת ולאפשרות שחוסר היציבות האקולוגית עלול להימשך

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2013


החורף האחרון נפתח "בסערה", תרתי משמע, הטמפרטורות צנחו וכמויות הגשם בשלושת החודשים הראשונים היו גדולות ומבורכות. כתוצאה מכך עלה מפלס הכנרת לרמה שלא נצפתה מאז שנת 2004 והוא עומד היום על 209.91-.  אחת התוצאות הישירות של כמויות המים המבורכות שנכנסו לאגם היא הפחתת המליחות העומדת כיום על כ- 238 מג"ל כלוריד לעומת כ- 252 מג"ל כלוריד בתקופה המקבילה אשתקד.

מאידך, במחציתו השנייה של החורף (פברואר, מרץ) היה חם, יבש ושחון וקצב עלית המפלס פחתה. גם לאחר אירוע הגשם המפתיע של סוף השבוע האחרון, מפלס הכנרת עלה ב-5 סנטימטרים בלבד, לעומת אפריל אשתקד במהלכו עלה המפלס ב-22 ס''מ כתוצאה מזרימות הגשמים בחודש מרץ. החודשים החמים והיבשים זרזו התפתחות של אצות כחוליות (מיקרוציסטיס) שהגיעו לרמות חריגות באגם, תוך יצירת כתמים של ריכוזים מסיביים של האצות. פרק הגשם המפתיע, והטמפרטורות שצנחו שוב באפריל (אירוע די חריג לתקופה זו של השנה) גרמו להיפוך מגמת התרבות המיקרוציסטיס, שהולכת ופוחתת, ואילו הפרידיניום, האצה האופיינית לתקופה זו של השנה, הטובה יותר למערכת האקולוגית, חוזרת ומתרבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חוקרי המעבדה לחקר הכנרת של חקר ימים ואגמים לישראל, דיווחו לרשות המים על השינוי החיובי ופרטו כי פריחת האצות הכחוליות (מיקרוציסטיס) שהגיעה לשיאה ב-4 למרץ עם ריכוז של כ-800 מושבות למ"ל ירדה לכדי 182 תאים למ"ל ב-7 באפריל. לעומת זאת, ה"אצה הטובה" (הפרידיניום) נמדדה כבר ברמה גבוהה של מאות תאים למיליליטר.  במהלך השבוע שעבר התקבלו דיווחים על אזורים נרחבים, בעיקר בצפון הכנרת, בהם נראו כתמי אצת הפרידיניום הניכרים בצבעם החום-קפה. התנאים באגם מתאימים להמשך התפתחות הפרידיניום, מבחינת ריכוזי החנקן, הפחמן והזרחן. שיא פריחת הפרידיניום נצפה בדרך כלל באפריל, אך ישנן שנים בהן השיא נצפה בחודש מאי.  בסוף מאי-תחילת יוני התנאים באגם כבר אינם מתאימים לפרידיניום, והפריחה תדעך.

ברשות המים, מקבלים את הדיווח בסיפוק, אך מודעים לרגישות הכנרת ולאפשרות שחוסר היציבות האקולוגית עלול להימשך. בהתאם, ממשיכים ברשות המים לפעול לשימור הכנרת כמקור מים אסטרטגי, המתבטא בהמשך הפיקוח ההדוק על מקורות הזיהום באגן הכנרת ובניהול זהיר של ממשק הדייג והחופים בכנרת.  מבחינת הציבור, הכנרת ממשיכה להוות אתר קייט ונופש ראשון במעלה, במקביל להיותה מאגר המים הלאומי המספק לתושבי ישראל מי גלם לשתייה. ברשות המים ממליצים לבקר באתרי הכנרת, ליהנות מהמפלס הגבוה, שפע המים ואיכותם הטובה.