הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סוף השבוע החורפי גרם לנזקים של כ-20 מיליון ₪ ליבולים חקלאיים


בחברת קנט התקבלו כ-500 הודעות של מגדלים על נזקים שנגרמו ליבולים כתוצאה מהגשמים העזים והברד, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה. נפגעו בעיקר מטעי פירות הקיץ. הגשמים הרבים פגעו גם בגידולי השחת המשמשים כמזון לבעלי חיים, שהיו בשלב הייבוש בשדות ונרטבו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2013



ברד ברשתות במטעים בגבעת עדה. צילום: עופר זילברמן

מזג האוויר החורפי שפקד אותנו בסוף השבוע האחרון, גרם לנזקים כבדים לחקלאים, בשטח של כ-10,000 דונם, בעיקר במרכז ובצפון. למשרדי חברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, הגיעו למעלה מ-500 הודעות של מגדלים, שדיווחו על נזקים שנגרמו בעיקר מהברד ומהגשמים העזים החריגים לעונה זו של השנה. מנתונים ראשונים של החברה עולה, כי היקף הנזקים מגיע למעל 20 מליון ₪. האומדן הסופי יתברר עם סיום הבדיקות של מעריכי החברה. בקנט מציינים כי מרבית החקלאים שנפגעו מבוטחים במסלול המורחב ובכך נמנעה מהם פגיעה כלכלית משמעותית.

הברד הכבד פגע במטעי פרי רבים ובחלקם אף גרם לנזקים מוחלטים לפירות. בין השאר נפגעו מטעים נשירים של פירות קיץ ובכללם שזיפים, דובדבנים, נקטרינות ואפרסקים. עיקר הנזק נגרם באזור גבעת עדה ובנימינה שבמרכז הארץ וכן בגליל. הגשמים הרבים פגעו גם בגידולי השחת שהיו בשלב הייבוש בשדות, ונרטבו, בימים הקרובים החציר יעלה עובש ולא ניתן יהיה להאכיל בו את בעלי החיים. לדברי מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכיר תנועת המושבים, בימים האחרונים הגיעו אליו שיחות רבות מחקלאים, בעיקר בעלי רפתות, שמדווחים על נזקים גדולים למזון בעלי החיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

צור מעריך, כי מעל 10% מהפירות הגדלים במרכז הארץ נפגעו כתוצאה מגל הקור והגשם, וכי הנזק  עלול להגיע להיקף של כ-60-70 מיליון שקלים. "את התוצאה המוחשית נראה בעוד מספר חודשים עם תוצרת פחות איכותית ממה שאנו מורגלים בישראל, כמו ירקות ופירות פחות אסתטיים למראה''. צור מוסיף כי לא צפויה עליית מחירים דרסטית, ואף עשויה להיות הוזלה במחירים. ''סביר להניח שהתוצרת תיחשב לסוג ב' ותימכר לצרכנים במחירים נמוכים יותר.''  
  
הנזקים של סוף השבוע מצטרפים לנזקי מזג האוויר הסוער שפקד את צפון הארץ בראשית אפריל, אשר נאמדים בלמעלה מ-7 מליון ₪. מעל 80% מהם נגרמו כתוצאה מהברד הכבד שירד בצפון, בעיקר באזור הגליל העליון ודרום רמת הגולן. באזור זה נרשמו נזקים לכ-6,000 דונם של מטעי פירות נשירים ובכללם אגס, אפרסק, נקטרינה, שזיף, משמש, דובדבן ותפוח עץ. בנוסף, הברד פגע גם בחנטים בגדלים שונים.