הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות בשירות הטבע: שתוף פעולה בין אונ' בן גוריון ואיי גלאפגוס


הסכם שיתוף פעולה נחתם בין המכונים לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב לבין הנהלת הפרק הלאומי של איי הגלאפגוס לשימור המגוון הביולוגי בארכיפלג. במהלך הפרויקט תיבחנה דרכים להגברת הייצור החקלאי ושיפור שיטות חקלאיות וטכנולוגיות מים, תוך התוויית דרכי עבודה חדשות ומדיניות תומכת לפיתוח חקלאי זהיר שישרת את שימור הטבע באיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-04-2013



ביקור בחווה מסורתית משולבת בגלאפגוס. צילום: פרופ' אריאל נובופלנסקי

משלחת מטעם המכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בראשות פרופ' אריאל נובופלנסקי יצאה בחודש ינואר השנה לסיורים ופגישות עבודה עם גורמי שמירת הטבע, ממשל וחקלאות באיי גלאפגוס. זאת בהמשך לפעילות מתמשכת מול משרד הסביבה של אקוודור והנהלת הפרק הלאומי של איי הגלאפגוס. במהלך הביקור נחתם הסכם שיתוף פעולה לקידום בדיקת הדרכים המיטביות להקטנת השפעתם המזיקה של מינים פולשניים על המגוון הביולוגי, בתי הגידול הטבעיים והשטחים החקלאיים באיים.

הפרויקט, שצפוי להמשך בשלב ראשון כארבע שנים, יבוצע על ידי צוותים משותפים מטעם המכונים לחקר המדבר והפארק הלאומי של גלאפגוס ובמהלכו תיבחנה דרכים לצמצום ייבוא תוצרת חקלאית מהיבשת לאיים ושיפור שיטות חקלאיות וטכנולוגיות מים. שיטות אלה יאפשרו להגביר את הייצור החקלאי המקומי באופן שייתר את הצורך בייבוא תוצרת טרייה, וכל זאת תוך התוויית דרכי עבודה חדשות ומדיניות תומכת לפיתוח חקלאי זהיר שישרת את שימור הטבע באיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

איי הגלאפגוס השייכים לאקוודור, נמצאים על קו המשווה, כ-1000 ק"מ מערבית לחופי דרום-אמריקה. באיים מצוי מגוון ביולוגי ייחודי שמושך אליו תשומת לב רבה הן של חוקרי טבע והן של תיירים הנוהרים למקום מכל העולם. כיוון שהאיים נחשפו לפעילות אנושית רק ב-200 השנים האחרונות, ערכי הטבע הנדירים בהם נשמרו עד לאחרונה בצורה טובה יחסית אולם תיירות הטבע הגוברת גורמת להגברת פעילות האדם, ייבוא מוצרים מהיבשת ולחשיפת הולכת וגוברת של המגוון הביולוגי הרגיש באיים להשפעות הרסניות של מינים פולשניים.

לדברי פרופ' נובופלנסקי, שיתוף הפעולה צפוי לאפשר בחינת דרכי פעולה חדשות ובלתי קונבנציונאליות לצמצום הנזקים המצטברים לערכי הטבע הנדירים של הגלאפגוס ולשיפור מצבת של בתי גידול טבעיים פגועים. בתחילת מאי, יבקר שגריר אקוודור במכון לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.