הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מטה המאבק נגד הטלת מע''מ על פירות וירקות יקיים הערב ישיבת חרום


בישיבה יידונו נושא הטלת מע''מ על פירות וירקות והצעת משרד האוצר, כפי שמופיעה בחוק ההסדרים שהופץ אמש לשרי הממשלה, ולפיה יש בכוונתו לדרוש לבצע תיקון בפטור החקלאי בחוק ההגבלים, דבר שיהווה פגיעה קשה בחקלאים העצמאים. דובי אמיתי: ''הטלת מע''מ תפגע בשכבות החלשות, שהפירות והירקות מהווים למעלה מ-20% מסל המזון שלהם''

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-04-2013


מטה המאבק כנגד הכוונה להטיל מע"מ על פירות וירקות יקיים הערב ישיבת חירום לתיאום פעולות המחאה וההסברה של המאבק. בישיבה יידונו נושא הטלת מע"מ על פירות וירקות וכן הצעת משרד האוצר (כפי שמופיעה בחוק ההסדרים שהופץ אמש לשרי הממשלה) ולפיה יש בכוונתו לדרוש לבצע תיקון בפטור החקלאי בחוק ההגבלים דבר שיהווה פגיעה קשה בחקלאים העצמאים.

בישיבה ישתתפו: איתן ברושי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית; מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים; אבשלום אבו וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל; צבי אלון, יו"ר מועצת הצמחים; יהונתן בשיא, יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית; דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים; ונציגי ארגוני רופאים, תזונאים ודיאטניות, סוחרים וארגונים חברתיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך כך, הבוקר קרא דובי אמיתי לראש הממשלה, שר האוצר ושר החקלאות, להפעיל שיקול דעת והסתכלות מרחבית בנושא הטלת המע"מ על פירות וירקות שתפגע בשכבות החלשות. "פגיעתו של המס הזה תהיה קשה במיוחד, על פי כל הבדיקות שנעשו הוכיחו כי הפירות והירקות הינם מרכיב משמעותי בהוצאה של משפחה עם הכנסה נמוכה'' אמר אמיתי. ''ההוצאה החודשית לפירות וירקות יכולה להגיע למעלה מ-20% מתקציבה החודשי, בעוד שאצל בעלי אמצעים ההוצאה היא זניחה. ממחקר של התנהגות צרכנים עולה שמשפחה בחמישון התחתון מוציאה יחסית כפול מתקציבה על פירות וירקות לעומת משפחה מהחמישון העליון. ''

בשנים האחרונות חלה עלייה מתמדת במחירי הפירות והירקות לצרכן בישראל. העלייה גבוהה גם ביחס לעליית המחירים הכללית במשק וגם ביחס למחירי הפירות והירקות באירופה. בעוד שבישראל עלה מדד מחירי הפירות והירקות ב -35% בין 2005 ו-2011 , במדינות גוש האירו נרשמה ירידה במחיר של 0.7%. ''ברור כי הנהנים העיקריים מההתייקרות הן רשתות השיווק הגדולות ולא החקלאים, שסיימו עוד שנה של קשיים כלכליים הנובעים בין השאר מפער המחירים ההזוי, ממדיניות המיסוי הנהוגה בישראל, חקיקה ותמיכה בעייתית'' מוסיף אמיתי. ''בנוסף, העלאת מחיר הירקות והפרות על ידי הטלת מע"מ עליהם, תקטין את הצריכה של מוצר חיוני ובסיסי זה שחשיבתו לבריאות האדם ידועה ומוכחת. הפירות עשירים בוויטמינים ומינרלים, חומרים חיוניים לקיום תהליכים שונים בגוף וחשובים לשמירה על בריאותו של האדם".