הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים לשר הבטחון: הפכנו לבני ערובה


מנכ''ל מילואות ומנכ''ל ארגון מגדלי הפירות פנו לשר הבטחון בקריאה דחופה לבחון מחדש את ההחלטה על סגירת מעברי הסחורות החקלאיות לעזה, המהווה מכה כלכלית קשה למגדלים בישראל. החקלאים לדבריהם הופכים לבני ערובה שמשלמים את המחיר בעזה ובשוק המקומי. מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות מזהיר כי אם המעבר לא יפתח מיד המגדלים יגיעו להפגין בתל אביב

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-04-2013


משלמים את המחיר פעמיים: "הוראת משרד הבטחון על סגירת מעבר כרם שלום לסחורות מישראל בכלל ולגידולים החקלאיים בפרט, גורמות במישרין לנזק ולהפסד כלכלי עצום לחקלאים בארץ", כך אמר הבוקר (ב') און ברזילי, מנכ"ל תשלובת מילואות. לדבריו, מדובר בהיקף כספי של מיליוני שקלים בגין כל יום שהגידולים מעוכבים במחסומים.

בזמן הסגר ממשיכים העזתים להציף את השווקים בעזה בתוצרת חקלאית שמועברת לרצועה מהמדינות השכנות דרך המנהרות. בהמשך, כשהמעברים נפתחים שוב, הם רוכשים את התוצרת הישראלית בשליש מהמחיר המקורי, לאחר שטיבה נפגם בעת ההמתנה, ומשווקים אותה למקומיים במחיר מלא.

ברזילי מוסיף כי על מנת למזער את הנזקים הגדולים, חלק מהגידולים מופנה בלית ברירה לשווקים בארץ במחירי הפסד. אך גם כאן יש מי שנהנה מ"אקזיט" מכובד. למרות שהשווקים מוצפים, המחיר לצרכן נותר כשהיה ומי שמרוויח אלה הסוחרים.

"אנו כאזרחים מחזקים את ידי הממשלה בנקיטת צעדי ענישה קשים כנגד ירי פצמ"רים מעזה והפגיעה באזרחים שלנו'' אומר ברזילי לשר הבטחון. ''יחד עם זאת, יש לבחון צעדים אלה תוך מזעור הנזקים הכלכליים על המשק הישראלי. נוצר מצב שהפכנו אנו החקלאים פשוט ל"בני ערובה" משני צידי המתרס שמשלמים את המחיר''.

מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות: ענפי השסק והבננות בפני קטסטרופה

''ענפי הבננות והשסק עומדים בפני קטסטרופה בשל הפסקת העברת תוצרת חקלאית לרצועת עזה''. כך מזהיר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות אילן אשל. עונת השיווק של השסק באביב היא קצרה ביותר ולכן אם אין אפשרות לשווק את הפרי בתקופה זו, עמל של שנה שלמה יורד לטמיון. גם את הבננות לא ניתן לשמור מעבר למספר ימים ומי שלא מוכר את הפרי מפסיד למעשה את העונה. גם מגדלי התפוחים והאגסים סופגים פגיעה קשה.

''סגירת המעברים לרצועת עזה חייבה את כל המגדלים להפנות את הפירות לשוק המקומי וכתוצאה מהעודפים המחירים קרסו. אם לא יהיה שינוי מידי חלק מהמגדלים לא ישרדו את השנה הקשה ויתמוטטו מבחינה כלכלית, מזהיר אשל וקורא לשר הביטחון משה יעלון, להורות על פתיחה מיידית של המעברים.

''כולנו מאוחדים בצורך לשים קץ לירי הטילים, אבל יש לנהל את המאבק בדרכים אחרות, כפי שאכן נעשה בהצלחה לא מבוטלת, ולא באמצעות פגיעה בחקלאים ובצרכנים. במידה והמעברים ישארו סגורים בכוונת מגדלי הפירות להגיע עם המשאיות העמוסות פרי לקריה בתל אביב, מה שיביא לחסימת התנועה בכל תל אביב. אנו סובלים כבר תקופה ארוכה מפתיחה וסגירה של המעברים חדשות לבקרים ונחושים לשים לכך קץ''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק