הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר הלובי החקלאי בכנסת סייר באגודות המים בבקעת הירדן


חה''כ זבולון כלפה ומנכ''ל ארגון עובדי המים סיירו בבקעת הירדן כדי לעמוד מקרוב אחר השימוש במים מושבים בהשקיית השטחים החקלאיים באזור. ישראל מובילה את תחום ההשבה בעולם ומנצלת 86% ממי הקולחין להשקייה. זבולון כלפה: ''בעקבות הסיור המרתק והמעניין מתחדד הצורך לפתרון יצירתי כדי להמשיך ולעבד את האדמות גם במקומות בהם אין מים, ובכך להגדיל את התוצרת החקלאית של מדינת ישראל''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-04-2013



צילום: איתן ישראלי, ארגון עובדי המים

בשנים האחרונות מהווים מי הקולחין את חלק הארי מהצריכה החקלאית להשקיה בישראל. פרויקט מפעלי ההשבה, שקמו בשיתוף פעולה עם אגודות המים החקלאיות בעקבות המשבר במשק המים, הוביל לניצול, שאין שני לו בעולם, של מים מושבים לצריכה חקלאית.

ישראל מובילה כיום את תחום ההשבה בעולם ומנצלת 86% ממי הקולחין להשקיית גידולים חקלאיים, תוך השקעות משמעותיות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לטיובם של מים אלה בכדי למנוע זיהום קרקעות ומי תהום ותוך בחינה מתמדת של איכות המים המושבים והתאמתם לחקלאות. מדו"ח שפרסמו בשנה האחרונה ארגון המזון העולמי וה-OECD עולה, שחקלאי ישראל הם היעילים ביותר בעולם בשימוש במים וכתוצאה מכך מצליחים להגיע לתוצרת חקלאית גדולה למרות כמות מים ההולכת ומצטמצמת. הדו"ח המנתח מגמות עולמיות בחקלאות לשנים 2012-2021, מציין את ישראל כחלוצה עולמית בתחום השימוש היעיל במים לחקלאות.

ביום חמישי האחרון ליוו מנכ"ל ארגון עובדי המים ארז וייסמן וראש מדור ניהול משאבי מים בארגון איתן ישראלי, את יו''ר הלובי החקלאי בכנסת, חכ''ה זבולון כלפה מסיעת הבית היהודי בסיור באגודות "מימי בקעת הירדן" "ואגודת המים עמק הירדן", שם סקרו בםניו את פעילות אגודות המים באזור ואת אופי השימוש במים המושבים והשפירים לפיתוח החקלאות במועצות האזוריות בבקעת הירדן ועמק הירדן. בתום הסיור אמר חה"כ כלפה כי בעקבות הסיור המרתק והמעניין מתחדד הצורךבקרב אנשי המרחב החקלאי כפרי, לפתרון יצירתי, כדי להמשיך ולעבד את האדמות גם במקומות בהם אין מים, ובכך להגדיל את תוצרת הפירות והירקות הטריים של מדינת ישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"חבר הכנסת כלפה, כנציג היחידי של תנועת ההתיישבות כיום בכנסת, מגלה אחריות רבה לנושא החקלאות הישראלית בכלל ותחום המים לחקלאות בפרט'' אומר ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים. ''לאור בקשתו, יזמנו סיור בשטח, שממחיש באופן הברור ביותר את חשיבותם הגבוהה של מפעלי ההשבה לקיומה של החקלאות, הפרושה לאורך כל גבולותיה של הארץ. לצערנו, דווקא בימים אלה הודיעה רשות המים, בצעד חד צדדי, על כוונתה לחזור בה מההסכמים שנחתמו עם החקלאים ולבטל את מימון המדינה למפעלי ההשבה, צעד שעלול לחתום את הגולל על מפעלים אלה".

מפעלי השבת הקולחין הם פרויקט שבמסגרתו סייעה המדינה, באמצעות רשות המים ובשיתוף עם החקלאים, את קליטת הקולחין, אגירתם והעברתם לשימוש בחקלאות בכל חלקי הארץ. בארגון עובדי המים מדגישים כי המשמעות המידית של ויתור על מפעלי ההשבה, הינה עלייה של מחירי המים והביוב לכלל אזרחי המדינה, בהיקף של מינימום 35 אג' לקוב, מאחר וטיהור ופינוי מי הקולחין לנחלים יקר יותר מהעברתם למפעלי ההשבה.

ארגון עובדי המים הינו הארגון המוביל בישראל בייעוץ, תכנון וטיפול במערכות וטכנולוגיות מים וסביבה מאז 1954. הארגון מלווה ומייעץ לתאגידים, אגודות מים, רשויות מקומיות, חקלאים וחברות מים ותשתיות בתכנון, ניהול וטיפול במערכות המים שבאחריותם.