הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חיים חדד: שר החקלאות מגלה חוסר אכפתיות למצוקת החקלאים


מזכיר ארגון מגדלי הפרחים ומי שמרכז את תחום העובדים הזרים בהתאחדות חקלאי ישראל, טוען כי שר החקלאות לא מימש את הבטחתו עם כניסתו לתפקיד, כי ידאג לכך שלרשות החקלאים יעמדו 25 אלף עובדים זרים. חיים חדד קורא לחזרה לשיטה הישנה של העסקת העובדים באמצעות חברות כוח אדם מפוקחות. ''הלאמת הבאת העובדים לארץ יצרה כאוס מוחלט''. משרד החקלאות: ''השר שמיר מכיר בחשיבות הסוגיה ופועל לגיבוש פתרון מקיף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-05-2013


''שר החקלאות יאיר שמיר, מגלה חוסר אכפתיות וניתוק מבעיות החקלאים בתחום כוח האדם'' כך אומר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים חיים חדד, המרכז את תחום העובדים הזרים בהתאחדות חקלאי ישראל.

לדברי חדד, מאז כניסתו לתפקיד עסוק שר החקלאות בסיורים אינסופיים ברחבי הארץ ולכן לא התפנה כפי הנראה לממש את הבטחתו עם כניסתו לתפקיד כי ידאג לכך שלרשות החקלאים יעמדו 25 אלף העובדים שהם זכאים להם על פי החלטת הממשלה.בפועל חסרים כיום 5000 עובדים, דבר שפוגע ביכולתם של החקלאים לנהל את משקיהם.

שורש הבעיה נעוץ בהחלטת הממשלה הקודמת להלאים את הבאת העובדים מתאילנד לארץ. רשות ההגירה בישראל ומשרד העבודה התאילנדי לא ערוכים לבצע את גיוס העובדים וכתוצאה מכך יש מחסור בעובדים וחלק מאלו שכן מגיעים אינם מיומנים ולא מתאימים לעבודה בחקלאות, ולכן גם 3000 מהם ברחו ממקומות העבודה שלהם, כך שבפועל מועסקים כיום בארץ רק 17 אלף עובדים תאילנדים אצל החקלאים שזכאים להם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''הפתרון הוא חזרה לשיטה הישנה שבה גיוס העובדים והטיפול בהם בארץ נעשים באמצעות חברות פרטיות מפוקחות. אם יש חריגות יש לטפל בהן כמו בכל תחום אחר, אך היתה זו טעות קשה לבצע הלאמה.'' אומר חדד.

בימים אלו צריכים החקלאים לקבל החלטות לעונה הבאה על היקף השטחים שיכינו, הזמנת חומרי גלם, התקשרויות עם קניינים בחו"ל ועוד. ''כיצד הם יכולים לעשות זאת כשאין להם מושג כמה עובדים יעמדו לרשותם? התנהלותו של שר החקלאות תגרום לנזקים אדירים ותאלץ חקלאים לצמצם את פעילותם או אף לסגור את המשקים ולאבד מקור פרנסתם.'מגדלי הפרחים זכו בעבר ב-50 מיליון שקל פיצוי על נזקים שנגרמו להם בשל מחסור בעובדים בתחילת העשור הקודם. אדישותו של שר החקלאות תגרור תביעת נזקים נוספת שאותה למרבה הצער תצטרך לשלם קופת המדינה.''

משרד החקלאות: השר שמיר מכיר בחשיבות הסוגיה ופועל לגיבוש פתרון מקיף

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי המשרד עקב מקרוב אחר ההתפתחויות להבאת עובדים מתאילנד באמצעות ה- Iom (ארגון ההגירה העולמי) על מנת לוודא את כניסת העובדים. הגורם שהוביל את שינוי השיטה היה רשות ההגירה.

עוד נמסר כי לפני כשבועיים נפתרה בעיית כניסת העובדים מתאילנד, בעקבות הפתרון החלו להיכנס עובדים לארץ בהיקף נרחב, כל יום ישנה טיסה אחת או שתיים ובמשרד מצפים להמשך קצב כניסה, כך שהמחסור יעלם בטווח הזמן הקרוב. ''שר החקלאות, יאיר שמיר, מכיר בחשיבות הסוגיה ופועל לגיבוש פתרון מקיף ומערכתי שייתן מענה לצרכי ענף החקלאות והעוסקים בו.'' אומרים במשרד החקלאות